Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου, 2025

99.5

LIVE

Το άλμα από το παλιό στο καινούργιο

Η συλλογική νοημοσύνη μας, ξέρει με ακρίβεια πως βρισκόμαστε στο κενό. Το παλιό ότι είχε να δώσει το έδωσε αλλά τώρα πρέπει να ανακαλύψουμε το καινούργιο και να κάνουμε χώρο για να το υποδεχθούμε.

Το καινούργιο όμως δεν το φέρνουν οι συνταγές του παρελθόντος. Αν ήταν έτσι θα ζούσαμε ακόμη με προβιές στα σπήλαια. Το καινούργιο θέλει καινούργιες νοοτροπίες, καινούργιες ιδέες και πάνω απ’ όλα καινούργιες πράξεις.

Δύσκολο για μια κοινωνία που έχει εκπαιδευτεί στο «αυτό δεν γίνεται». Είναι μια από τις πλέον δημοφιλείς νεοελληνικές εκφράσεις, την οποία μπορεί κανείς να ακούσει από το στόμα των πιο ετερόκλητων ανθρώπων κάτω από τις πλέον διαφορετικές μεταξύ τους συνθήκες. Ωστόσο, ο κοινός παρονομαστής είναι μια καλλιεργημένη επί δεκαετίες τάση συντηρητισμού και φυγόπονης διάθεσης. Διότι για να γίνει κάτι, οσοδήποτε μικρό ή μεγάλο, απαιτείται πάντα ένα όνειρο που γίνεται σχέδιο, μια προσπάθεια που διακρίνεται για τη συνέπειά της και τη συνέχειά της.

Δυστυχώς με το να μην γίνεται το ένα, να μην γίνεται το άλλο, καταφέραμε στο τέλος να μην γίνεται τίποτα. Δεν είναι αφορισμός, είναι διαπίστωση και βίωμα μιας καθημερινότητας, η οποία μισεί το καινούργιο και το καινοτόμο και λατρεύει το ανέξοδο «copy paste».

Στη νεολαιίστικη εξέγερση του Μάη του 68 στη Γαλλία, το πιο δημοφιλές σύνθημα έλεγε: «Είμαστε ρεαλιστές, ζητάμε το αδύνατο». Στην Ελλάδα ο ρεαλισμός εκφράστηκε κάπως διαφορετικά. «Είμαστε ρεαλιστές, ζητάμε μια καρέκλα». Για αυτή τη νοοτροπία δεν φταίει ούτε η τουρκοκρατία, ούτε η Μικρασιατική καταστροφή, ούτε η κατοχή κι ο εμφύλιος. Συνήθως η αναφορά σε αυτά τα ιστορικά δράματα γίνεται για να λειτουργεί ο μηχανισμός της «θυματοποίησης» και να αποενοχοποιούμαστε μέσα από μια λογική «έλα μωρέ τι να σου κάνει η Ψωροκώσταινα….».

Προσωπικά πιστεύω πως το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός πως αυτή η κοινωνία δεν έτυχε πάντα μιας εμπνευσμένης κι αληθινά προοδευτικής – δηλαδή στραμμένης προς το μέλλον – ηγεσίας. Και δεν αναφέρομαι μόνον στην πολιτική ηγεσία. Το ίδιο ισχύει και για την πνευματική ηγεσία. Και για την ακαδημαϊκή. Και για την επιχειρηματική. Όταν έχουν μοιραστεί εκατοντάδες διδακτορικά με διατριβές λογοκλοπής κι όταν “πετυχημένο” business plan ήταν η διαδρομή “τράπεζα – δάνειο – offshore”, ποια δημιουργική σκέψη και ποια καινοτομία μπορούσαμε να περιμένουμε;

Ενίοτε, ο μόνος ρεαλισμός είναι να διεκδικήσεις το αδύνατο. Ισχύει πολύ περισσότερο για την Ελλάδα,  η οποία αν θέλει να έχει μέλλον, θα πρέπει να το δημιουργήσει η ίδια, διότι δεν έχει να περιμένει τίποτα κι από κανέναν. Και πρέπει να το κάνει με ένα τρόπο που να μην έχει απολύτως καμία σχέση με την «πεπατημένη» των δεκαετιών που προηγήθηκαν.

Βρισκόμαστε σε στρατηγικό σημείο καμπής. Είναι απαραίτητη μία νέα στρατηγική και ένα νέο μοντέλο σκέψης και δράσης. Οι «στρατηγικές καμπές» μοιάζουν με το  «νοητικό χάρτη ενός Νέου Κόσμου,» του οποίου οι περιοχές μπορεί να είναι άγνωστες αλλά η ανάγκη για αλλαγή του τρόπου σκέψης είναι συνειδητοποιημένη.

Η νέα Ελλάδα πρέπει να σχεδιάσει αυτόν τον νοητικό χάρτη του μέλλοντός της. Αλλά για να το κάνει πρέπει να ανακαλύψει τον τρόπο να είναι «game changer» και όχι “follower” των συγκυριών. Και μη βιαστεί πάλι κάποιος να προεξοφλήσει πως «αυτά δεν γίνονται»,  γιατί τα παραδείγματα έχουν αρχίσει να πολλαπλασιάζονται.   Περίμενε κανείς την αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας; Κι όμως έγινε. Περίμενε κανείς να γίνεται παγκόσμιο πρότυπο βιωσιμότητας η Τήλος και να είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος στη Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα; Κι όμως έγινε. Όπως έγινε και το «θαύμα» της γρήγορης ανάκαμψης του τουρισμού,  όταν στην κυριολεξία βρέθηκε στο μηδέν εξαιτίας της πανδημίας. Το Νότιο Αιγαίο με τις επιτυχίες του – και δεν είναι καθόλου τυχαίο αυτό – δείχνει πως όλα γίνονται,  όταν κατά την υπόδειξη του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη,  κάνεις κάθε φορά ένα άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

© 2020-2024 – RealVoice 99.5 All Rights Reserved.  Κατασκευή ιστοσελίδας

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα