Το γεγονός πως όλοι οι κορυφαίοι εκπρόσωποι όλου του τουριστικού τομέα κάθισαν γύρω από το ίδιο τραπέζι είναι από μόνο του μια ιστορική στιγμή. Το ακόμη σημαντικότερα ιστορικά όμως είναι η Κοινή Διακήρυξη της Ρόδου που συνυπέγραψαν και με την οποία αυτοδεσμεύονται να δράσουν οι χιλιάδες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που εκπροσωπούν για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Κρίσης και την επίτευξη κρίσιμων στόχων για τη βιωσιμότητα των ευρωπαϊκών προορισμών.
Μπροστά στο μέγεθος των προκλήσεων είναι σαφές πως ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να έχει λόγο και ρόλο. Η εποχή που μόνο ζητούσε έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Τώρα καλείται εκ των συνθηκών να δώσει πρώτος το παράδειγμα των καλών πρακτικών, εκπαιδεύοντας και την κοινωνία.
Η σύγχρονη επιχείρηση δεν μπορεί πλέον να είναι μια μηχανή χρήματος. Ο οικονομικός πραγματισμός έρχεται να συναντηθεί με την ανάγκη για ενσυναίσθηση. Περισσότερο από ποτέ ο κόσμος μας χρειάζεται επιχειρήσεις με καρδιά.
Τι σημαίνει επιχείρηση με καρδιά; Να εμπνέεται από την αειφορική επιχειρηματικότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις των δραστηριοτήτων της στο περιβάλλον και να επιδιώκει τη μείωση του αποτυπώματός της. Να συναισθάνεται την κοινωνική ευθύνη της, επενδύοντας στην κοινότητα όπου λειτουργεί, στηρίζοντας κοινωνικά προγράμματα, δράσεις αλληλεγγύης και προγράμματα εκπαίδευσης. Να αποτελεί πρότυπο διαφάνειας και δεοντολογίας. Να επενδύει στην εκπαίδευση και στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων του προσωπικού της. Να έχει συμμετοχή ως υπεύθυνος εταιρικός πολίτης στο δημόσιο διάλογο και τη διαδικασία λήψης των αποφάσεων.
Προφανώς και δεν είναι ένας εύκολος δρόμος στρωμένος με ροδοπέταλα. Σε καιρούς οικονομικής αβεβαιότητας, οι επιχειρήσεις μπορεί να επικεντρώνονται στην επιβίωση και τη μείωση του κόστους, παρά στην υιοθέτηση πρακτικών υπεύθυνης επιχειρηματικότητας.
Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να μην έχουν αρκετή επίγνωση ή εκπαίδευση σχετικά με τις πρακτικές του υπεύθυνου εταιρικού πολίτη. Όπως επίσης δεν πρέπει να παραγνωρίζεται πως η επικρατούσα κουλτούρα που επικεντρώνεται κυρίως στον ανταγωνισμό και την αύξηση των κερδών μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο για την υιοθέτηση πρακτικών υπεύθυνης επιχειρηματικότητας. Επιπλέον, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η έλλειψη πόρων, είτε είναι οικονομικοί είτε ανθρώπινοι, μπορεί να καθιστά δύσκολη την υιοθέτηση πρακτικών υπεύθυνης επιχειρηματικότητας.
Για την αντιμετώπιση αυτών των εμποδίων, απαιτείται συνεργασία. Συνεργασία που χτίζει εμπιστοσύνη ανάμεσα σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. Την αγορά, το κράτος και την κοινωνία των πολιτών. Στους δύσκολους καιρούς, κανένας δεν μπορεί μόνος του κι αυτό επιβεβαιώνεται καθημερινά.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο λοιπόν που αυτή η ιστορική Διακήρυξη του ιδιωτικού τομέα του τουρισμού απ’ όλη την Ευρώπη, ταυτίστηκε με το νησί της Ρόδου και το Νότιο Αιγαίο. Είναι καρπός της εικόνας που εμπεδώνεται παγκοσμίως για τα νησιά μας ως πετυχημένων παραδειγμάτων συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην κατεύθυνση της βιωσιμότητας: Rhodes Co-Lab, e-Astypalaia, Τήλος: Just Go Zero, Χάλκη πρώτο GR-eco island της χώρας.
Αυτή η αναγνώριση απογειώνει το brand του Νοτίου Αιγαίου με προφανή οφέλη ανάπτυξης την ίδια στιγμή που ενισχύει τη «soft power» δυναμική όλης της χώρας. Απόδειξη η παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο δείπνο που προηγήθηκε των εργασιών του Φόρουμ για τον ευρωπαϊκό τουρισμό και την Κλιματική Κρίση.
Όλα είναι θέμα εμπιστοσύνης. Κι αυτό ακριβώς είναι και το κορυφαίο επίτευγμα της Περιφερειακής Διακυβέρνησης του Γιώργου Χατζημάρκου, ο οποίος θέλει, ξέρει και μπορεί, κάθε φορά, να δίνει «σάρκα και οστά» σε μια ιδέα και να την κάνει πραγματικότητα. Η εμπιστοσύνη είναι δύναμη υλοποίησης. Είναι η ουσία και το πραγματικό νόημα της πολιτικής. Να σχεδιάζεις ένα καλύτερο αύριο και να κερδίζεις την εμπιστοσύνη όλων των δυνάμεων που ενωμένες θα το κάνουν εφικτό.