99.5

LIVE

99.5

LIVE

Τετάρτη 24 Ιουνίου, 2026

99.5

LIVE

Ντίνα Σβύνου στον RV: Πολιτικές σκοπιμότητες πίσω από τις αντιδράσεις του Σωματείου στο Μαστιχάρι (audio)

"Λυπάμαι που το λέω αλλά υπάρχουν πολιτικές σκοπιμότητες, όταν γίνεται ένα χρονικό διάστημα η μεταφορά και κανένας δεν είχε ενοχληθεί από αυτό. Βγήκανε κάποιες επιτηδευμένες φωτογραφίες και εκεί αρχίσαμε να ενοχλούμαστε όλοι" δηλώνει η Έπαρχος Κω για τη μεταφορά των απορριμμάτων

«Δεν μπορούμε να δημιουργούμε κάθε φορά κάποια συνθήματα που θα εξυπηρετήσουν τον πολιτικό σκοπό κάποιων ανθρώπων. Οι άνθρωποι του Μαστιχαρίου έχουν λόγους να ανησυχούν, αλλά όχι από τη μεταφορά των απορριμμάτων». Με αυτή τη χαρακτηριστική φράση, η Έπαρχος Κω Ντίνα Σβύνου απάντησε, μιλώντας στην εκπομπή Πρωινό Xpress της Ρένας Παυλάκη, στις αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί από το Σωματείο “Μαστιχάρι Δράσις” σχετικά με τη μεταφορά απορριμμάτων από την Κάλυμνο στην Κω, στο πλαίσιο του εγκεκριμένου περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης απορριμμάτων.

Η κ. Σβύνου είπε  η συζήτηση μεταφέρεται σε λάθος βάση καθώς όπως τόνισε το Μαστιχάρι έχει σοβαρά και υπαρκτά προβλήματα, τα οποία όμως δεν συνδέονται με τη μεταφορά απορριμμάτων από την Κάλυμνο. “Είναι φτωχός συγγενής του νησιού, αλλά για άλλους λόγους”, ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι “δεν μπορεί να παρουσιάζεται ως μείζον πρόβλημα το πέρασμα ενός απορριμματοφόρου μία ή δύο φορές την εβδομάδα από το λιμάνι του Μαστιχαρίου”.

Σημείωσε επίσης ότι η ίδια η πραγματικότητα διαψεύδει τον ισχυρισμό περί οχλούσας δραστηριότητας, λέγοντας  ότι, εάν δεν είχαν κυκλοφορήσει φωτογραφίες, κατά την έκφρασή της «επιτηδευμένα», η διαδικασία  δεν θα είχε γίνει καν αντιληπτή από τους κατοίκους. Και αυτό, όπως τόνισε, ακριβώς επειδή η μεταφορά γίνεται εντός συγκεκριμένου πλαισίου και χωρίς να προκαλεί αισθητή επιβάρυνση.

“Εάν δεν κυκλοφορούσαν κάποιες φωτογραφίες επιτηδευμένα θα μου επιτρέψετε να πω, τότε νομίζω ότι δεν θα είχαμε αντιληφθεί όλη αυτή τη διαδικασία,  διότι γίνεται στα πλαίσια κάποιων αυστηρών κανονισμών” ανέφερε. 

Με άλλα λόγια, το γεγονός ότι η μεταφορά πραγματοποιούνταν επί περίπου ενάμιση μήνα χωρίς να έχει προκαλέσει αντιδράσεις και χωρίς να την έχει αντιληφθεί η τοπική κοινωνία, αποτελεί, σύμφωνα με την κ. Σβύνου, από μόνο του απόδειξη ότι δεν πρόκειται για δραστηριότητα που επηρεάζει την καθημερινότητα των κατοίκων.

“Λυπάμαι που το λέω αλλά υπάρχουν πολιτικές σκοπιμότητες, όταν γίνεται ένα χρονικό διάστημα η μεταφορά –  ουσιαστικά εκτελείται το αρχικό σχέδιο –  και κανένας δεν είχε ενοχληθεί από αυτό. Βγήκανε κάποιες φωτογραφίες και εκεί αρχίσαμε να ενοχλούμαστε όλοι”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Εναλλακτικός λιμένας μεταφοράς το Μαστιχάρι

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στον ρόλο του λιμανιού του Μαστιχαρίου, διευκρινίζοντας ότι δεν αποτελεί το κύριο λιμάνι για τη διακίνηση των απορριμμάτων, αλλά εναλλακτικό λιμάνι. Το κεντρικό λιμάνι μεταφοράς, όπως είπε, είναι το λιμάνι της Κω. Τόνισε ακόμη ότι η διαδικασία έχει προσωρινό χαρακτήρα και προβλέπεται να διαρκέσει για τρία χρόνια, μέχρι να ολοκληρωθεί η υποδομή που κατασκευάζεται στην Κάλυμνο.

“Αδίκως κατηγορείται ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου για έλλειψη ευαισθησίας, γιατί ήταν ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ που διασφάλισε ότι ουσιαστικά το Μαστιχάρι θα λειτουργεί ως εναλλακτικό λιμάνι όχι ως κύριο λιμάνι για τη διακίνηση των απορριμμάτων που να θυμίσουμε ότι θα γίνεται για τρία χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί η δομή που φτιάχνεται αυτή τη στιγμή στην Κάλυμνο” ανέφερε. 

Ντροπή για την Κω η προηγούμενη κατάσταση του ΧΥΤΑ

Η κ. Σβύνου υπενθύμισε ότι η μεταφορά δεν είναι μια  ανεξέλεγκτη διαδικασία, αλλά μέρος του ΠΕΣΔΑ και του σχεδιασμού του ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου, ο οποίος έχει εγκριθεί από το 2022. Όπως σημείωσε, πρόκειται για ένα πρόγραμμα διαχείρισης και «νοικοκυρέματος» μιας κατάστασης που μέχρι πρότινος δεν λειτουργούσε με τους κανόνες που απαιτούνται, με στόχο πλέον η διαδικασία να είναι αδειοδοτημένη, ελεγχόμενη και συμβατή με τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές.

Αναφέρθηκε στη συνολική αλλαγή που έχει επέλθει στη διαχείριση των απορριμμάτων στην Κω μετά την ανάληψη της εγκατάστασης από τον ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου. Υπενθύμισε ότι η προηγούμενη κατάσταση του ΧΥΤΑ Κω αποτελούσε προσβολή για τον τόπο, το περιβάλλον και τους κατοίκους, με σοβαρά ζητήματα στραγγισμάτων και επιβάρυνσης του υδροφόρου ορίζοντα. Αντίθετα, όπως σημείωσε, σήμερα η εγκατάσταση λειτουργεί αδειοδοτημένα, με έγκριση περιβαλλοντικών όρων και με βάση ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

Όπως ανέφερε, πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ από ίδιους πόρους του ΦΟΔΣΑ διατέθηκαν για την αποκατάσταση, την αναβάθμιση και την περιβαλλοντική θωράκιση του ΧΥΤΑ, ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του. Παράλληλα, έκανε αναφορά στο μεγάλο έργο που έχει δρομολογηθεί για το δίδυμο Κω–Καλύμνου, ύψους περίπου 110 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει σύγχρονες εγκαταστάσεις διαλογής, ανάκτησης ανακυκλώσιμων υλικών και κομποστοποίησης, με τελικό στόχο η ταφή των υπολειμμάτων να πέσει κάτω από το 10%.

Άλλα είναι τα προβλήματα του Μαστιχαρίου, όχι η μεταφορά

Η κ. Σβύνου επέμεινε ότι οι κάτοικοι του Μαστιχαρίου έχουν πράγματι λόγους να ανησυχούν, αλλά για άλλα ζητήματα. Ως πραγματικά προβλήματα της περιοχής ανέφερε την κατάσταση του λιμανιού, την έλλειψη εκβάθυνσης που είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσουν ή να περιοριστούν δρομολόγια που συνδέουν το Μαστιχάρι με την Κάλυμνο, τη μη αποτελεσματική διαχείριση των φυκιών σε έναν τουριστικό προορισμό με μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, την εικόνα εγκατάλειψης με σίδερα, μπάζα και ημιτελείς εργασίες, την έλλειψη δημοτικού φωτισμού και την εκκρεμότητα στο αποχετευτικό δίκτυο.

«Αυτά προσβάλλουν τους κατοίκους του Μαστιχαρίου και σε αυτά πρέπει να σταθούμε», ήταν το νόημα της παρέμβασής της, καλώντας ουσιαστικά το Σωματείο να εστιάσει στις υποδομές που πράγματι επηρεάζουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την εικόνα της περιοχής ως τουριστικού προορισμού και πύλης εισόδου του νησιού.

Στο τέλος της συζήτησης, η κ. Σβύνου αναφέρθηκε και στο διεθνές συνέδριο κυκλικής οικονομίας που φιλοξενείται στην Κω, με τη συμμετοχή περισσότερων από χιλίων συνέδρων και με την αιγίδα και στήριξη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Όπως είπε, η Κως μπορεί πλέον να σταθεί με άλλο πρόσωπο σε μια τέτοια διοργάνωση, καθώς τα έργα που έχουν γίνει και όσα δρομολογούνται στη διαχείριση των απορριμμάτων επιτρέπουν στην Περιφέρεια να μιλά για κυκλική οικονομία και βιωσιμότητα όχι θεωρητικά, αλλά στη βάση συγκεκριμένων παρεμβάσεων και υλοποιημένου σχεδιασμού.

Ήταν απαγορευμένες κάποιες αναφορές γενικότερα, πώς θα μπορούσε ένας τόπος να μιλά για διαχείριση απορριμμάτων όταν η ίδια η υποδομή που υπήρχε σε αυτό το νησί ήταν μία προσβολή για τον τόπο μας, για το περιβάλλον και για τους κατοίκους. Και θα σας πω ότι είμαι χαρούμενη αυτή τη στιγμή που στο χαιρετισμό μου μπορώ να πω πράγματα και στόχους πια της Περιφέρειας τους οποίους βλέπουμε να υλοποιούνται έναν προς έναν. Άρα λοιπόν, είμαι περήφανη που θα μπορέσω πια να κάνω έναν χαιρετισμό που θα είναι χαιρετισμός ουσίας γιατί έχω έργο το οποίο θα παρουσιάσω και με το οποίο ουσιαστικά θα αισθανθεί και ο κόσμος, θα καταλάβει τον λόγο που γίνεται και στο νησί της Κω, σε ένα νησί του Νοτίου Αιγαίου, το συγκεκριμένο συνέδριο.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα