Ηλεκτρονικό εισιτήριο στους αρχαιολογικούς χώρους: διαφάνεια εσόδων, ταχύτερη εξυπηρέτηση επισκεπτών, δυνατότητα διαχείρισης κινδύνων

Σε καμία περιοχή της χώρας δεν έχει καταγγελθεί δυσλειτουργία του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που από τις αρχές Ιουλίου έχει επεκταθεί στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο και στην Ακρόπολη της Λίνδου

Το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου και η Ακρόπολη της Λίνδου, δύο ακόμα από τους πιο αναγνωρίσιμους και δημοφιλείς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδος, συμπεριλαμβάνονται εδώ και λίγες ημέρες στη λίστα των αρχαιολογικών χώρων όπου τέθηκε σε εφαρμογή το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Της Ρένας Παυλάκη

Μια πρακτική που στο εξωτερικό εφαρμόζεται εδώ και χρόνια για την είσοδο σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, μουσεία κλπ, ξεκίνησε να εφαρμόζεται και στην Ελλάδα, από το 2018, με την αρχική φάση του έργου να  περιλαμβάνει την Ακρόπολη και αρχαιολογικούς χώρους του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, την Κνωσό και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, τον αρχαιολογικό χώρο και το Μουσείο Αρχαίας Μεσσήνης και κάθε χρόνο να επεκτείνεται σταδιακά και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους, όπως  Ολυμπία, Δελφοί, Λίνδος, Καστέλλο της Ρόδου, Δήλος, Ακρωτήρι, Βεργίνα, μουσεία της Θεσσαλονίκης κ.α.

Υλοποιήθηκε με τη συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, δηλαδή του Υπουργείου Πολιτισμού με την Εθνική Τράπεζα και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος σε ένα κοινό σχήμα δωρητών και στη συνέχεια (από το 2021) με το Ίδρυμα Ωνάση, με ενδιάμεσο φορέα την Εταιρεία Υλοποίησης Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών υπό τον καθηγητή Π. Θέμελη.

Η Πρόεδρος του Οργανισμού  Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) και πρώην Τ.Α.Π., Νικολέττα Βαλάκου, μιλώντας στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων του Real Voice 99,5 με την Ρένα Παυλάκη, αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα που παρέχει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο, εκτός από την προφανή βελτίωση της εξυπηρέτησης των επισκεπτών, η είσοδος των οποίων γίνεται πιο γρήγορα, με το απλό σκανάρισμα του barcode, δίνει τη δυνατότητα για πλήρη διαφάνεια ως προς τα έσοδα καθώς και άμεση πληροφόρηση για τον κόσμο που βρίσκεται εντός των αρχαιολογικών χώρων, μουσείων κλπ, παράμετρος πολύ σημαντική όσον αφορά την διαχείριση κινδύνων.

Η κα Βαλάκου είπε ακόμη πως, ακριβώς επειδή η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στη Λίνδο και στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου μετρά μόνο λίγες ημέρες, δεν έχει γίνει ακόμη ευρέως γνωστή, με αποτέλεσμα μόνο ένας μικρός αριθμός επισκεπτών να το χρησιμοποιεί, τουλάχιστον προς το παρόν.

Κατά συνέπεια, οι «ουρές» αναμονής που σχηματίζονται στην Ακρόπολη της Λίνδου δεν σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Η κα Βαλάκου εξήγησε ότι στη Λίνδο, όπως και στην Ακρόπολη, οι «ουρές», είναι αναπόφευκτες αφού πρόκειται για δύο συγκλονιστικά μνημεία. Επιπλέον, η τουριστική κίνηση είναι φέτος εντυπωσιακά αυξημένη αλλά και γιατί η πρόσβαση προς αυτά γίνεται μόνο από ένα σημείο, σαν τον λαιμό ενός μπουκαλιού.

Η Πρόεδρος του ΟΔΑΠ είπε ακόμη ότι βαθμιαία η κατάσταση θα βελτιωθεί, όσο αυξάνεται ο αριθμός των επισκεπτών που κάνουν χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Παράλληλα είπε πως βελτιώνεται και η πλατφόρμα έκδοσης εισιτηρίων στο διαδίκτυο.

Συμπερασματικά, η κα Βαλάκου είπε ότι από το 2018 που εφαρμόζεται το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε αρχαιολογικούς χώρους, ουδέποτε και σε καμία περιοχή της χώρας ανέκυψαν  ζητήματα δυσλειτουργίας του συστήματος, αντιθέτως παρέχεται βελτιωμένη εξυπηρέτηση στους επισκέπτες, γεγονός που συμβάλλει στην αύξηση της επισκεψιμότητας στους αρχαιολογικούς χώρους και στην συνακόλουθη αύξηση των εσόδων.

Ακούστε την εδώ

 

Λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις της προέδρου του στον Real Voice 99,5 ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εξέδωσε ανακοίνωση – απάντηση σε δημοσιεύματα, στην οποία αναφέρει τα εξής:

Ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ), εποπτευόμενος από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού φορέας-ΝΠΔΔ, εφαρμόζει το ηλεκτρονικό εισιτήριο από το 2018 και σταδιακά έχει επεκταθεί μέχρι σήμερα σε 18 μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, ενώ μέχρι τέλη Αυγούστου θα λειτουργεί σε 28 συνολικά θέσεις σε όλη την Ελλάδα. Η εγκατάσταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου χρηματοδοτήθηκε σε δύο φάσεις από το από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Ίδρυμα Ωνάση αντίστοιχα, καθώς και από ιδίους πόρους του φορέα ως έργο μεγάλης προτεραιότητας και σημασίας για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους επισκέπτες των μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας.

Ειδικότερα, η σκοπιμότητα εγκατάστασης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους χώρους και μουσεία με υψηλή επισκεψιμότητα, αναλύεται στην ανάγκη για διαφάνεια στις συναλλαγές, στην προβολή και ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου/μουσείου/ μνημείου, καθώς και στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών με την ταυτόχρονη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την αναβάθμιση της βιωματικής εμπειρίας τους. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο επί του παρόντος εξυπηρετεί το μεμονωμένο εισιτήριο εισόδου και το ενιαίο για περισσότερους χώρους, μνημεία και μουσεία μιας περιοχής. Περιλαμβάνει το μειωμένο εισιτήριο με μορφή voucher, ενώ δεν περιλαμβάνει ακόμα την ελεύθερη είσοδο. Σύμφωνα με τη νόμιμη διαδικασία απαιτείται ο έλεγχος των απαιτούμενων δικαιολογητικών στο εκδοτήριο, και επομένως οι περιπτώσεις αυτές θα αντιμετωπιστούν σε επόμενη φάση με την αντίστοιχη προσαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας και του θεσμικού πλαισίου.

Τα παραπάνω ισχύουν για όλα τα σημεία όπου λειτουργεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο σήμερα, χωρίς να έχουν δημιουργηθεί τέτοιας έντασης αντιδράσεις, όπως αυτές παρουσιάζονται στο δημοσίευμα της έκδοσης της «ΡΟΔΙΑΚΗΣ», με αφορμή την πρόσφατη (αρχές Ιουλίου) εγκατάσταση και λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα κατ’ εξοχήν εμβληματικά μνημεία της Ρόδου, στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Μεσαιωνική Πόλη και στην Ακρόπολη της Λίνδου. Αντίθετα, σε επικοινωνία με τους χώρους πληροφορηθήκαμε ότι το σύστημα λειτουργεί αποτελεσματικά και παραγωγικά.

Η αναμονή των επισκεπτών είναι γεγονός και παρουσιάζεται σε όλους τους χώρους μεγάλης επισκεψιμότητας και ιδιαίτερα κατά τη φετινή τουριστική περίοδο που διανύουμε. Για την Λίνδο μάλιστα πρέπει να αναφερθεί ότι για τις 14 μέχρι σήμερα ημέρες λειτουργίας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο αριθμός των εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί είναι 45.814.Οι ουρές, που εμφατικά αναφέρονται στο δημοσίευμα, για τη Λίνδο και το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου δεν αποτελούν φυσικά τωρινό φαινόμενο και οπωσδήποτε δεν σχετίζονται με την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου εκεί! Αντίθετα, με το e-ticket θα μειώνονται σταδιακά οι ουρές αναμονής, όταν θα γενικεύεται η προμήθεια του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από την πλατφόρμα του e-ticket και όχι από τον είσοδο του χώρου, μνημείου ή μουσείου.

Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στοχεύει στην αύξηση των πωλήσεων εισιτηρίου μέσα από το κανάλι του διαδικτύου, είτε ατομικά είτε μέσω των τουριστικών πρακτορείων, τα τελευταία μάλιστα έχουν την άμεση πληροφόρηση γι αυτό. Η διάχυση της πληροφορίας πώλησης εισιτηρίου μέσω διαδικτύου είναι αυτονόητο ότι θέλει τον χρόνο της, όμως ο ΟΔΑΠ παράλληλα με τη φυσική επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, υλοποιεί έργο για την αναβάθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών της πλατφόρμας του e-ticket, που θα περιλαμβάνει πλήρη ενημέρωση για τα μνημεία και την περιοχή και πληροφόρηση για τους όρους λειτουργίας και τις δυνατότητες του εισιτηρίου.

Ως προς τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπου με έκπληξή μας αναφέρεται το δημοσίευμα και βρίθει ανακριβειών, διότι προφανώς δεν ζήτησε πληροφόρηση από τις υπηρεσίες μας, διευκρινίζουμε ότι ο ΟΔΑΠ έχει σχεδιάσει, υποβάλλει και υλοποιεί εννέα (9) έργα συνολικού προϋπολογισμού 29 εκατομμυρίων ευρώ. Τα έργα αυτά αφορούν αποκλειστικά στην αναβάθμιση των εργαστηρίων, των πωλητηρίων και των προϊόντων τους, στον εκσυγχρονισμό του συστήματος πώλησης, καθώς και στην ανέγερση νέων πωλητηρίων σε αρχαιολογικούς χώρους.

Σε κανένα στάδιο πριν ή μετά την ένταξη των έργων δεν υπήρχαν δράσεις που να αφορούν στο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Αντίθετα ο φορέας με  ιδίους πόρους προχωρά σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠΜΑΕ) σε έργο υποστήριξης και συντήρησης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για τα επόμενα δύο έτη, δηλαδή θα καλύψει και τη θερινή περίοδο του 2024.
Τέλος, ο ΟΔΑΠ έχει υπογράψει προγραμματική συμφωνία με την ΚτΠΜΑΕ για το έργο «Επέκταση συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου και ελέγχου εισόδου επισκεπτών αρχαιολογικών χώρων και μουσείων» σε 323 συνολικά θέσεις μέσω ΣΔΙΤ, ενώ  η ΚτΠ έχει προχωρήσει στη σχετική ανάθεση για την προετοιμασία του φακέλου.

Όλα τα ανωτέρω συγκροτούν μερικούς από τους κύριους στόχους του ΟΔΑΠ, δηλαδή την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, μνημείων και ιστορικών τόπων, την ανάδειξη και προβολή τους για την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών και άρα την αύξηση των εσόδων του για την επανεπένδυσή τους στον πολιτισμό της χώρας μας, με επίγνωση της διεθνούς εξέλιξης μέσα στον 21ο αιώνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

info@realvoice995.gr

@2022 – RealVoice 99.5 All Rights Reserved.  Κατασκευή ιστοσελίδας

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα