Χρήσιμες πληροφορίες προκειμένου να πραγματοποιήσουμε ασφαλείς αγορές κατά την διάρκεια της Black Friday, μας έδωσε ο κ. Γιώργος Παπαπροδρόμου Αντιστράτηγος ε.α. ειδικός σε θέματα κυβερνοασφάλειας, μέσω της εκπομπής “Δημοσιογραφικές βολές” με τον Γιάννη Μηνατσή και τη Δέσποινα Κουλούμπρη στον RealVoice 99.5
Τόνισε μεταξύ άλλων πως οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους, που ισχύουν για αγορές τόσο στα φυσικά καταστήματα, όσο και στα ηλεκτρονικά κι επίσης ότι έχουν το δικαίωμα υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος και στις ηλεκτρονικές αγορές εντός 14 ημερών από την ημερομηνία της παραλαβής του χωρίς αιτιολογία.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι υποψιασμένοι και καλά πληροφορημένοι πριν προβούν σε διαδικτυακές αγορές.
Ένας καλά «διαβασμένος» καταναλωτής είναι πιο δύσκολο να πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης.
Ο Γιώργος Παπαπροδρόμου, Αντιστράτηγος ε.α. ειδικός σε θέματα κυβερνοασφάλειας διευκρίνισε ότι αρχικά οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους, που ισχύουν για αγορές τόσο στα φυσικά καταστήματα, όσο και στα ηλεκτρονικά, προσθέτοντας ότι για να υπάρξει περιβάλλον ασφάλειας θα πρέπει να ακολουθηθούν κάποια βασικά βήματα, όπως είναι ο έλεγχος της αξιοπιστίας της επιχείρησης, να είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος τα πλήρη στοιχεία της επιχείρησης, π.χ. εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας, που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά, αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο.
Σημείωσε δε, ότι εξίσου σημαντικό είναι οι καταναλωτές να διαβάζουν τις κριτικές, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στα πολύ μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων και προσφορών, γιατί ίσως κρύβουν παγίδες, να προσέχουν εάν υπάρχει το γνωστό “λουκετάκι” στην ηλεκτρονική διεύθυνση, ενώ όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής να προτιμάται η αντικαταβολή ή οι προπληρωμένες κάρτες.
Οι πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών, πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους μπορούν να εντοπιστούν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου ο κύριος Παπαπροδρόμου εφιστά την προσοχή όλων, ενηλίκων και κυρίως των ανηλίκων, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να γνωρίζουμε τι προβλέπει η νέα νομοθεσία, ενώ οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι έχουν το δικαίωμα υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος και στις ηλεκτρονικές αγορές εντός 14 ημερών από την ημερομηνία της παραλαβής του χωρίς αιτιολογία.
Επιπλέον σε περιπτώσεις που αντιληφθεί κάποιος ότι κάτι δεν πάει καλά και έχει πέσει θύμα απάτης τότε έχει την δυνατότητα να το καταγγείλει στο gov.gr στο πεδίο καταγγελίες, στον Συνήγορο του Καταναλωτή και στην Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) του Υπουργείου Ανάπτυξης
ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ
Γιώργος Παπαπροδρόμου, αντιστράτηγος ε.α, ειδικός σε θέματα αντιμετώπισης κυβερνοεγκλήματος
Ακολουθούν πρακτικές συμβουλές για ασφαλείς αγορές εν όψει της Black Friday.