Ως «σχέδιο πτώχευσης» της ΔΕΥΑΡ χαρακτήρισε ο Στέργος Στάγκας, μιλώντας στο «Πρωινό Xpress» και στη Ρένα Παυλάκη, τη διαδικασία που έχει κινηθεί για το έργο επέκτασης και αναβάθμισης της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων Ρόδου, στον βιολογικό στο Βόδι, προϋπολογισμού 46,6 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο κ. Στάγκας, πρώην μέλος του ΔΣ της Επιχείρησης αμφισβήτησε τόσο την τεκμηρίωση του κατεπείγοντος ως βάση για την επιλογή της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης και όχι ενός ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού για ένα έργο τέτοιου ύψους και τέτοιας σημασίας, όσο και τη δυνατότητα της επιχείρησης να χρηματοδοτήσει ένα τόσο μεγάλο έργο από ίδιους πόρους, κάνοντας λόγο για συνειδητή επιλογή που, κατά την άποψή του, οδηγεί τη ΔΕΥΑΡ σε οικονομικό αδιέξοδο.
«Στην πραγματικότητα τι κάνουν; Πτωχεύουν δεύτερη φορά τη ΔΕΥΑΡ και εις γνώσιν τους. Είναι ένα σχέδιο πτώχευσης. Πτωχεύουν, το επαναλαμβάνω, πτωχεύουν τη ΔΕΥΑΡ για να αποφύγουν τις ευθύνες τους», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι την 1η Ιανουαρίου του ’27 ξεκινάει, σύμφωνα με την καινούργια νομοθεσία, το καινούργιο λογιστικό σύστημα τόσο για τις ΔΕΥΑΡ όσο για τους αναπτυξιακούς φορείς που θα ακολουθούν το δημόσιο λογιστικό όπως και στον Δήμο Ρόδου. “Και πιθανώς προσπαθούν να προλάβουν καταστάσεις”, ανέφερε.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην πρόσφατη εισήγηση στη ΔΕΥΑΡ, σύμφωνα με την οποία οι ισχυροί άνεμοι 10 και 11 μποφόρ και οι βροχοπτώσεις της 21ης και 22ας Ιανουαρίου είχαν ως αποτέλεσμα να εισέλθουν στο σύστημα αυξημένες ποσότητες υδάτων, οι οποίες καταλήγουν στον βιολογικό και δεν μπορούν να τύχουν της απαιτούμενης διαχείρισης πριν τη διάθεσή τους στη θάλασσα.
Ο κ. Στάγκας αμφισβήτησε ευθέως αυτή την αιτιολόγηση, θέτοντας το ερώτημα γιατί αντίστοιχα προβλήματα δεν είχαν εμφανιστεί —ή τουλάχιστον δεν είχαν τεθεί με τον ίδιο τρόπο— σε προηγούμενες περιπτώσεις ακραίων καιρικών φαινομένων και πλημμυρών, όπως το 2011, το 2013, το 2019 και το 2024.
«Δεν ευσταθεί αυτό το επιχείρημα κατά τη γνώμη μου», είπε, τονίζοντας ότι δεν δικαιολογεί το κατεπείγον.
Σημείωσε σε το γεγονός ότι στον υφιστάμενο βιολογικό βρίσκεται ήδη εγκατεστημένη εργοληπτική εταιρεία για έργο αναβάθμισης ύψους περίπου 7,5 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενο, ενώ στη σύμβαση προβλέπεται, σύμφωνα με τον ίδιο, και η λειτουργία του βιολογικού για 4 συν 1 χρόνια, με ποσό 2 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Το κεντρικό ερώτημα που έθεσε, ωστόσο, αφορά τη νέα διαδικασία για το έργο των περίπου 47 εκατομμυρίων ευρώ. Ο κ. Στάγκας στάθηκε στην ταχύτητα με την οποία κινήθηκε η διαδικασία, σημειώνοντας ότι η απόφαση ελήφθη στις 12 του μηνός, ακολούθησε Σαββατοκύριακο και σε ελάχιστες ημέρες οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να καταθέσουν προσφορές.
«Προς τι όλη αυτή η βιασύνη για ένα ποσό της τάξεως των 47 εκατομμυρίων ευρώ;», διερωτήθηκε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιλογή να κληθούν μόνο τέσσερις εταιρείες αποκλείει εκ των προτέρων οποιονδήποτε άλλο οικονομικό φορέα θα μπορούσε να καταθέσει προσφορά, ακόμη και με μεγαλύτερη έκπτωση, κάνοντας λόγο για διαδικασία που περιορίζει τον ανταγωνισμό και προκαλεί σοβαρά ερωτήματα ως προς τη σκοπιμότητά της.
Ο Στέργος Στάγκας συνέδεσε το ζήτημα του κατεπείγοντος με το οικονομικό βάρος που, κατά την εκτίμησή του, δεν μπορεί να αντέξει η ΔΕΥΑΡ. Όπως είπε, μια επιχείρηση με ετήσιο τζίρο περίπου 23 εκατομμύρια ευρώ και εισπράξεις της τάξεως των 20 εκατομμυρίων, μαζί με μισθοδοσία, λειτουργικές δαπάνες και λοιπές υποχρεώσεις, εμφανίζεται να αναλαμβάνει υποχρεώσεις που μόνο για το επόμενο έτος φτάνουν τα 26 εκατομμύρια ευρώ.
«Μια επιχείρηση που κάνει τζίρο το πολύ 23 εκατομμύρια ετησίως, βάζει μέσα στον προϋπολογισμό της ότι του χρόνου θα πληρώσει για αυτό το έργο 26 εκατομμύρια ευρώ», ανέφερε. “Διότι εάν εγκριθεί και υπογραφεί αυτή η σύμβαση – που δεν θα συμβεί αυτό το πράγμα – τότε δεν θα υπάρχει ένα ευρώ μέσα στη ΔΕΥΑΡ ούτε για τους εργαζόμενους”
Στο σημείο αυτό επανήλθε στην αιχμή περί πτώχευσης της ΔΕΥΑΡ, υποστηρίζοντας ότι η διοίκηση γνωρίζει πως τα χρήματα αυτά δεν υπάρχουν στους προϋπολογισμούς και στους ισολογισμούς της επιχείρησης. «Είναι εις γνώσιν τους αυτό το θέμα. Είναι ένα σχέδιο πτώχευσης», είπε.
Απαντώντας στο ερώτημα εάν η ΔΕΥΑΡ θα μπορούσε να αναζητήσει χρηματοδότηση από πρόγραμμα, ο κ. Στάγκας ήταν επίσης κατηγορηματικός:
«Όταν ακούνε χρηματοδοτικό πρόγραμμα που έχει έλεγχο βγάζουν σπυράκια. Παθαίνουν αλλεργία», ανέφερε χαρακτηριστικά, διερωτώμενος πώς θα μπορούσε να ζητηθεί χρηματοδότηση με τέτοια διαδικασία, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, όπως θα απαιτούσε ένα τόσο μεγάλο έργο.
Ο κ. Στάγκας ζήτησε επίσης να υπάρξει σαφής θέση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, εκφράζοντας την αμφιβολία του για το κατά πόσο η διαδικασία μπορεί να περάσει από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Όπως είπε, εάν εγκριθεί και υπογραφεί μια τέτοια σύμβαση, τότε η ΔΕΥΑΡ θα βρεθεί χωρίς επαρκή ρευστότητα ακόμη και για βασικές της υποχρεώσεις.
«Τότε δεν θα υπάρχει ένα ευρώ μέσα στη ΔΕΥΑΡ ούτε για τους εργαζόμενους», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η επιχείρηση έχει ήδη επικαλεστεί οικονομική αδυναμία σε άλλες υποχρεώσεις της, όπως σε ζητήματα που σχετίζονται με την Περιφέρεια για το φράγμα, τον Δήμο Ρόδου, δάνεια και τη ΔΕΗ.
Κατά τον ίδιο, η αντίφαση είναι προφανής: από τη μία πλευρά η ΔΕΥΑΡ εμφανίζεται να δηλώνει αδυναμία αποπληρωμής υφιστάμενων υποχρεώσεων, και από την άλλη προχωρά σε ένα έργο δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο καλείται να χρηματοδοτήσει από ίδιους πόρους.
Ο κ. Στάγκας έθεσε και το ζήτημα του χρονοδιαγράμματος, υποστηρίζοντας ότι για ένα έργο κοντά στα 50 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί σε περίπου 500 ημέρες, η οικονομική πίεση μεταφράζεται σε πολύ υψηλές ημερήσιες απαιτήσεις πληρωμών. «Κάθε μέρα η εργοληπτική εταιρεία πρέπει να πληρώνεται 100.000 ευρώ. Πού θα βρεθούν αυτά τα χρήματα;», διερωτήθηκε.
Κλείνοντας, συνέδεσε τη βιασύνη που, κατά την άποψή του, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη υπόθεση με το νέο λογιστικό πλαίσιο που τίθεται σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2027 για τις ΔΕΥΑ και τους αναπτυξιακούς φορείς, εκτιμώντας ότι ενδεχομένως επιχειρείται να προληφθούν εξελίξεις και έλεγχοι.
«Να επαναλάβω: πτωχεύουν τη ΔΕΥΑΡ εις γνώσιν τους και είναι ένα σχέδιο πτώχευσης για να φύγουν από τις ευθύνες τους», είπε χαρακτηριστικά και κατέληξε με τόνο σκωπτικό: «Οι ισχυροί άνεμοι και οι δυνατές βροχοπτώσεις συνεχίζονται και μέσα στο κατακαλόκαιρο».




