Στα πρώτα θετικά μηνύματα από τη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού World Travel Market του Λονδίνου αποτυπώνεται η δυναμική του ελληνικού τουρισμού για το 2025, με τους αριθμούς να παραπέμπουν σε αύξηση των προκρατήσεων κατά 15% σε σχέση με πέρυσι σε πανελλαδικό επίπεδο, ποσοστό που, ωστόσο, ενδέχεται να λειτουργήσει ως… δίκοπο μαχαίρι για την επερχόμενη σεζόν σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία οι ταξιδιωτικές εισπράξεις είναι το μεγάλο ζητούμενο για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.
Της Εύας Οικονομάκη
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η ζήτηση για διακοπές στην Ελλάδα από τη βρετανική αγορά έχει ενισχυθεί σημαντικά σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η Κρήτη και η Ρόδος προπορεύονται σε επίπεδο προκρατήσεων, με την Κέρκυρα, και εν γένει τα νησιά του Ιονίου, καθώς και την Κω να έπονται.
Οι προκρατήσεις και τα έσοδα
«Οι προκρατήσεις βρίσκονται στο συν 15% κατά μέσο όρο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Η Ελλάδα, και κυρίως η Κρήτη και η Ρόδος, έχουν μια θετική δυναμική», επισημαίνει στο Euro2day.gr o πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής.
Βέβαια, όπως εξηγεί τα early bookings, που θα διαρκέσουν εν πολλοίς μέχρι τέλος του έτους, συνεπάγονται χαμηλότερες τιμές στα πακέτα και «συνεπώς είναι πολύ νωρίς να προεξοφλήσουμε τα αποτελέσματα της επόμενης χρονιάς». Ως εκ τούτου, οι προκρατήσεις θα αποτελέσουν μία κρίσιμη παράμετρο για την πορεία των τουριστικών εσόδων της επόμενης σεζόν, αφού οι προσφορές που παρέχονται με τιμές μειωμένες κατά 20% ροκανίζουν επί της ουσίας τον τζίρο των επιχειρήσεων για το 2025.
Δίνοντας ένα πρώτο στίγμα για το 2025, η Χριστίνα Τετράδη, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου και αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, τονίζει από την πλευρά της πως η αύξηση που διαπιστώνεται σε επίπεδο προκρατήσεων δεν μεταφράζεται σε μεγαλύτερο αριθμό Βρετανών τουριστών στην Ελλάδα το 2025.
«Οι αυξημένες προκρατήσεις συνηγορούν στο γεγονός ότι ο τουρισμός είναι πλέον ένα είδος πρώτης ανάγκης και οι ταξιδιώτες αναζητούν χαμηλές τιμές, εξ ου και η άνοδος στα early bookings. Ενδέχεται μετέπειτα ο ρυθμός των κρατήσεων να μειωθεί. Η Ελλάδα, πάντως, ως προορισμός παραμένει στο προσκήνιο των τουριστών από το Ηνωμένο Βασίλειο», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Άλλωστε, όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και πληθωρισμού στην Ευρώπη, οι τιμές θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για την πορεία όχι μόνο των προκρατήσεων, αλλά ολόκληρης της σεζόν. «Φέτος θα είναι κομβικής σημασίας οι value for money υπηρεσίες, οι υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στο κόστος στο οποίο παρέχονται. Το οικονομικό σαφώς και θα επηρεάσει φέτος, ίσως περισσότερο σε σχέση με πέρυσι, τις επιλογές των τουριστών», επισημαίνουν.
Στην ίδια λογική, αναφερόμενος στην κυρίαρχη τάση, ο Γ. Χατζής λέει: «Η τάση αυτή τη στιγμή αποτυπώνεται στο γεγονός ότι οι πελάτες ψάχνουν προσφορές. Αποτυπώνεται μιας μορφής ευαισθησία στις τιμές, που είναι πιο έντονη σε σχέση με πέρυσι».
Τα μειωμένα έσοδα το φετινό δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου
Και όλα αυτά τη στιγμή που τα τουριστικά έσοδα το φετινό «θερμό» δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου ήταν μειωμένα σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και η συζήτηση γύρω από τη στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει ο ελληνικός τουρισμός για την περαιτέρω ανάπτυξή του φουντώνει.
Σε αυτή την κατεύθυνση, ο Φωκίων Καραβίας, διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, αναφερόμενος στις καλές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού στο πλαίσιο συνεδρίου του ΤΕΕ, τόνισε πως «η περαιτέρω αύξηση της συνεισφοράς του στην οικονομία θα απαιτήσει ένα νέο στρατηγικό προσανατολισμό, που θα στοχεύει στη βελτίωση της μέσης δαπάνης ανά επισκέπτη και όχι μόνο στην αύξηση των αφίξεων».
Οι τάσεις
Σε πρώτο πλάνο φαίνεται να μπαίνουν, την ίδια στιγμή, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού και η βιωσιμότητα ως κριτήρια επιλογής προορισμού από τους τουρίστες, ενώ σημαντικό ρόλο στην αλλαγή των ταξιδιωτικών συνηθειών εκτιμάται ότι θα διαδραματίσει φέτος η κλιματική αλλαγή.
«Διαπιστώνουμε ότι η κλιματική αλλαγή μετατοπίζει το ενδιαφέρον των τουριστών για διακοπές κατά τους μήνες χαμηλότερης ζήτησης. Αυτή η τάση παρατηρείται φέτος πιο έντονα», εξηγούν επιχειρηματίες του κλάδου.
Τα ευρήματα του WTM Global Report
Με βάση τα ευρήματα του WTM Global Report, μέχρι το 2030, οι αφίξεις τουριστών με τουλάχιστον μία διανυκτέρευση προβλέπεται ότι θα έχουν αυξηθεί σε ποσοστό πάνω από 30% και θα έχουν φτάσει τα 2 δισ.
Σε ό,τι αφορά το τρέχον έτος, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών αναμένεται να ξεπεράσουν το 1,5 δισ., καταρρίπτοντας το ρεκόρ του 2019. Αντίστοιχα, οι δαπάνες για τον τουρισμό αναψυχής το 2024 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 5,5 τρισ. δολάρια, καταγράφοντας άνοδο 24% σε σύγκριση με το 2019.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Tourism Economics, το 8,8% του συνόλου των δαπανών των καταναλωτών κατευθύνονται φέτος στο ταξίδι, ποσοστό αυξημένο σε σύγκριση με τον μέσο όρο του 8,2% τη δεκαετία 2010 – 2019.
Με βάση, δε, την έρευνα Travel Industry Monitor 2024 της Tourism Economics, τα ταξίδια που συνδυάζουν εργασία και αναψυχή αποτελούν ευκαιρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού. Ενδεικτικό της δυναμικής των επαγγελματικών ταξιδιών είναι το γεγονός πως το 2024 τα επαγγελματικά ταξίδια, παγκοσμίως, αυξήθηκαν κατά 19% έναντι του 2023, ποσοστό υψηλότερο από την αντίστοιχη άνοδο κατά 11% των ταξιδιών αναψυχής.
Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης των επαγγελματικών ταξιδιών αναμένεται να επιβραδυνθεί στο 17% το 2025, το διάστημα από το 2024 έως το 2030 ο αριθμός τους εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί κατά περίπου 50% έναντι αύξησης 30% για τα ταξίδια αναψυχής.
euro2day.gr