Στο Πράδο ο Καραβάτζο των… 1.500 δολαρίων

O πίνακας είχε αποδοθεί στον Ισπανό καλλιτέχνη Χοσέ ντε Ριμπέρα, πριν εξεταστεί από ειδικούς που κατέληξαν ότι είναι δημιούργημα του Ιταλού ζωγράφου

ΟΙησούς, καταβεβλημένος, με το ακάνθινο στεφάνι στο κεφάλι και το αίμα να κυλάει στον λαιμό, οδηγείται στη σταύρωση. Οι βασανιστές του τον εμπαίζουν φορώντας του έναν πορφυρό «βασιλικό» μανδύα και βάζοντάς του στα χέρια ένα καλάμι για σκήπτρο. Ο ζωγραφικός τύπος του «Ecce Homo» είναι αρκετά κοινός στη δυτική τέχνη, εκείνο ωστόσο που δεν συνηθίζεται καθόλου είναι να πρόκειται για έργο ενός… Καραβάτζο. Το μουσείο Πράδο της Μαδρίτης ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα εκθέσει στα τέλη του μήνα (28 Μαΐου) τον πίνακα του μεγάλου Ιταλού ζωγράφου, ο οποίος τρία χρόνια πριν παραλίγο να πουληθεί για μόλις 1.500 δολάρια σε δημοπρασία. Φυσικά, τότε κανείς δεν γνώριζε ότι πρόκειται για Καραβάτζο – η αρχική εκτίμηση τοποθετούσε τον πίνακα στον ευρύτερο κύκλο του Ισπανού καλλιτέχνη Χοσέ ντε Ριμπέρα. Οταν ωστόσο κάποιοι Ισπανοί και Ιταλοί ειδικοί έριξαν μια δεύτερη, πιο προσεκτική ματιά, κατέληξαν ότι η τεχνική και ιδιαίτερα η χαρακτηριστική φωτοσκίαση του πίνακα θα μπορούσαν να ανήκουν στον Καραβάτζο. Σύμφωνα με τον διευθυντή του Πράδο, Μιγκέλ Φαλομίρ, η έρευνα κατάφερε να εντοπίσει την πορεία του έργου από την εποχή που έφτασε στην Ισπανία τον 17ο αιώνα μέχρι την κατάληξή του σε ιδιωτική οικογενειακή συλλογή, από την οποία τελικά το αγόρασε ο σημερινός του ιδιοκτήτης, γνωρίζοντας πια την πραγματική του αξία.

Σύμφωνα με τα διεθνή ρεπορτάζ, ο τελευταίος χρειάστηκε να καταβάλει ένα ποσό (δεν έγινε γνωστό με ακρίβεια) το οποίο υπολογίζεται σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια. Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος επέλεξε ο πίνακας να εκτεθεί για πρώτη φορά στο Πράδο (μέχρι τον Οκτώβριο) έτσι ώστε να έχουν την ευκαιρία να τον θαυμάσουν όσο περισσότεροι άνθρωποι γίνεται. «Οταν ζωγραφίστηκε, ο Καραβάτζο είχε πια κατακτήσει μια στυλιστική ωριμότητα, μέσα από τη ραφιναρισμένη χρήση του φωτός και της σκιάς, η οποία του επέτρεπε να συλλάβει την πραγματικότητα από πολύ κοντά. Η στυλιστική του πρόοδος τα τελευταία 10 χρόνια της ζωής του ήταν πρωτοποριακή, εξπρεσιονιστική, ελεύθερη και εντυπωσιακή. Το “Ecce Homo”, φιλοτεχνημένο την περίοδο 1607-1610, προσφέρει μια επιπλέον οπτική στο ύστερο έργο του Καραβάτζο και ταυτόχρονα συμπυκνώνει το κορυφαίο στυλ του μεγάλου ζωγράφου», δήλωσε ο Νταβίντ Γκαρσία Κουέτο, επικεφαλής των –πριν από το 1800– ιταλικών και γαλλικών συλλογών του Πράδο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο μαδριλένικο μουσείο υπάρχει ένα μόνο έργο του Καραβάτζο, το λιγότερο προβεβλημένο «Ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ», γεγονός που καθιστά την έκθεση του «Ecce Homo» ακόμη πιο σημαντική. Αλλωστε, όπως επισημαίνει σε δημοσίευμά του και ο Guardian, οι ισπανικές αρχές και ειδικά το υπουργείο Πολιτισμού, κινήθηκαν ταχύτατα ώστε να απαγορευθεί η έξοδος του πίνακα από τη χώρα και ταυτόχρονα αυτός να ενταχθεί στο τοπικό καθεστώς προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, βοηθώντας έτσι να παραμείνει σε ισπανικό έδαφος.

kathimerini.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

© 2020-2024 – RealVoice 99.5 All Rights Reserved.  Κατασκευή ιστοσελίδας

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα