Περί εκτέλεσης ή όχι πτήσεων στο αεροδρόμιο Ρόδου: Αλήθειες και μύθοι – Άρθρο του κυβερνήτη Στάθη Τσαγκαράτου

Με άρθρο του στον “Κυκλώνα Ρόδου” ο πιλότος και εκπαιδευτής/εξεταστής Στάθης Τσαγκαράτος αναφέρεται στις αλήθειες και τους μύθους περί εκτέλεσης ή όχι πτήσεων από και προς το διεθνές αεροδρόμιο της Ρόδου “Διαγόρας”, εξηγώντας τι συμβαίνει ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν κατά την προσγείωση των αεροσκαφών.

Αναλυτικά το περιεχόμενο:

Η προσγείωση των αεροπλάνων είναι μια πολύ συνθέτη διαδικασία που δεν είναι του παρόντος να αναλύσω γιατί φαντάζομαι θα σας κουράσω. Γενικά τα αεροπλάνα δεν έχουν κάποιο περιορισμό από τους κατασκευαστές στους στο να προσγειώνονται κόντρα στον άνεμο.

Γι αυτό και ο σχεδιασμός των αεροδρομίων και των διαδρομών απογείωσης και προσγείωσης γίνεται με βάση τον άνεμο που πνέει τις περισσότερες μέρες και ώρες του χρόνου.

Τα αεροπλάνα λόγω αεροδυναμικής κατασκευής «πονάνε» στον πλάγιο άνεμο…

Μέσα λοιπόν στους περιορισμούς που ορίζει ο κατασκευαστής είναι και η μέγιστη πλαγιότητα του ανέμου που μπορεί να εκτελέσει ασφαλή προσγείωση ένα αεροπλάνο η οποία προσμετράται σε ναυτικούς κόμβους. (1 κόμβος = 1.852 μέτρα).

Αυτή λοιπόν η πλαγιοτητα επηρεάζεται ακομα από την κατάσταση του διαδρόμου. Για παράδειγμα τα Airbus που πετάνε στη Ρόδο και από τις δυο κύριες αεροπορικές εταιρίες της Ελλάδας έχουν μέγιστη πλαγιότητα στους 38 κόμβους. Αν όμως ο διάδρομος προσγείωσης ειναι βρεγμένος τότε αυτή η τιμή πέφτει αρκετά. Κι εδώ μπαίνει ένας άλλος παράγοντας που ονομάζεται διατμητός άνεμος. Λόγω της μορφολογίας του εδάφους και της κατεύθυνσης του ανέμου ο αέρας που φυσά σε ένα αεροδρόμιο δεν είναι «στρωτός» δηλαδή από την ίδια διεύθυνση και ένταση. Αυτό επηρεάζει δραματικά την ικανότητα του αεροπλάνου να προσγειωθεί με ασφάλεια.

Στην Ρόδο λοιπόν ο λόφος που βρίσκεται Νότια από την περιοχή του αεροδρομίου (βλέπε φωτό), ο λόφος του Παραδεισίου όπως τον αποκαλούν οι ντόπιοι, όταν φυσά Νότιο-Ανατολικός άνεμος έστω και μικρής έντασης επηρεάζει δραματικά τις προσγειώσεις των αεροπλάνων. Ο άνεμος χτυπά στον λόφο και αλλάζει δραστικά ένταση και διεύθυνση κάνοντας την προσγείωση δύσκολη ως και επικίνδυνη αν συνεχιστεί μέχρι τέλους.

Ετσι λοιπόν οι εταιρίες της Ελλάδας με πρώτη την Ολυμπιακή Αεροπορία (την original όχι την ιμιτασιόν) θέσπισαν τα όρια έντασης και κατεύθυνσης που επιτρέπουν μια ασφαλή πτήση και προσγείωση στο Διαγόρας της Ρόδου.

Αν ο αέρας έχει διεύθυνση και ένταση μέσα στα όρια τότε η προσγείωση επιχειρείται. Αν είναι εκτός ορίων κατα την τελική της φάση, τότε ο χειριστής εκτελεί διαδικασία «επανακύκλωσης» το Go-Around όπως λέγεται στην αεροπορική ορολογία.

Όσο μεγαλώνει η ένταση του ανέμου κοντά στο έδαφος τόσο μεγαλύτερες ειναι οι ριπές αέρος που παρουσιάζονται…

Στη θαλάσσια ορολογία οι ναυτικοί τις ονομάζουν «σπιλάδες»… Ειναι αυτή η ξαφνική αλλαγή έντασης του ανέμου για μερικά δευτερόλεπτα.
Όταν λοιπόν το αεροπλάνο ενώ πλησιάζει για προσγείωση «βιώσει» τις ριπές του ανέμου που είναι εκτός ορίου ασφαλείας τότε αδυνατεί να προσγειωθεί και ο κυβερνήτης ματαιώνει την προσγείωση. Εμεις λοιπόν στην Ρόδο έχουμε την ατυχία το αεροδρόμιο να εχει κατασκευασθεί ακριβώς εκει που το επηρεάζουν δραματικά οι νότιοανατολικοι άνεμοι.

Διαβάζω κατα καιρούς εδώ και με στεναχωρούν σχόλια τύπου … «Η τάδε εταιρία πάτησε ενώ η άλλη έφυγε. Η μεν ειναι η καλή με τους καλούς πιλότους και οι άλλη είναι σκράπα και το αντίθετο»… ΤΙΠΟΤΑ από αυτά δεν συμβαινει και τώρα ξέρετε ΟΛΟΙ το γιατί.
Ας μαζέψουν οι πιλότοι του πληκτρολογίου τα κουβαδάκια τους και ας παίξουν σε άλλη παραλιά 😉
Κάθε μισή ώρα ο μετεωρολογικός σταθμός που βρίσκεται στο αεροδρόμιο εκδίδει το αεροπορικό Μετεωρολογικό δελτίο που λέγεται METAR και το TAF που αναφέρεται στην πρόβλεψη των καιρικών φαινομένων για τις επόμενες ώρες. Σε αυτο το δελτίο αναφέρεται η διεύθυνση και η ένταση του ανέμου στο αεροδρόμιο. Αν λοιπόν τα METARs είναι μέσα στα όρια της Ρόδου η πτήση από Αθήνα ξεκινά… Αν ειναι εκτός ορίων τότε οι αεροπορικές δεν ξεκινούν το ταξίδι και βγάζουν ανακοινώσεις στα “gates”… «Λόγω καιρικών συνθηκών νεότερες πληροφορίες σε μια ώρα»… Βεβαια μπορεί το αεροπλάνο να ξεκινήσει με καιρό μέσα στα όρια και όταν φθάσει στη Ρόδο μπορεί ο άνεμος να βγει εκτός ορίων… bad luck … Κανεις μέχρι τώρα δεν μπόρεσε να γίνει προφήτης και να προβλέψει με ακρίβεια την ένταση και την διεύθυνση του ανέμου στην επόμενη ώρα…
Αυτά τα πολλά! Ελπίζω να σας διαφώτισα και να σταματήσουν πια τα ανούσια post «αυτοί είναι οι καλοί και οι άλλοι οι κακοί»
Φιλικά
Cpt Στάθης Τσαγκαράτος
Κυβερνήτης Airbus320
Εκπαιδευτής/Εξεταστής πιλότων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

© 2020-2024 – RealVoice 99.5 All Rights Reserved.  Κατασκευή ιστοσελίδας

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα