Οργισμένη επιστολή προς την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής απέστειλαν έξι Δήμαρχοι, διαμαρτυρόμενοι για την υποβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του βορείου συγκροτήματος Δωδεκανήσου μέχρι και την Σάμο, μετά το νέο περιστατικό ακυβερνησίας του πλοίου “ΣΑΟΝΗΣΟΣ” στο δρομολόγιο από Κάλυμνο προς Σάμο με ενδιάμεσους σταθμούς στα νησιά.
Την επιστολή υπογράφουν οι δήμαρχοι Καλύμνου, Λέρου, Πάτμου, Λειψών, Ανατολικής Σάμου και Δυτικής Σάμου.
Η αφορμή που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν το περιστατικό της Τρίτης με το πλοίο “Σάονησος” το οποίο δρομολογήθηκε στη γραμμή αντικαθιστώντας το προηγούμενο καράβι, το οποίο έμεινε ακυβέρνητο για ώρες στη μέση του πελάγους μεταξύ Λέρου και Λειψών με 22 επιβάτες και πλήρωμα κι εντέλει ρυμουλκήθηκε, ενώ το προηγούμενο πλοίο της εταιρίας «Σταυρός» που αποσύρθηκε για επισκευή, μόλις στο τρίτο ταξίδι του απώλεσε το τιμόνι κι έκτοτε είναι ελλιμενισμένο στον Πειραιά.
Οι αυτοδιοικητικοί που υπογράφουν την επιστολή διαμαρτυρίας, την οποία κοινοποιούν και στους βουλευτές Δωδεκανήσου, κάνουν λόγο για συστηματική αμέλεια της εταιρείας όσον αφορά στη συντήρησή των πλοίων της, αλλά και πλημμελή έλεγχο των αρμόδιων υπηρεσιών κατά τη διαδικασία έκδοσης των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας τους και προειδοποιούν ότι δεν πρόκειται να μείνουν απαθείς περιμένοντας να συμβεί το μοιραίο, με κίνδυνο την ασφάλεια των νησιωτών που χρειάζεται να ταξιδέψουν.
Όπως επισημαίνουν στην επιστολή τους:
Αξιότιμε κύριε υπουργέ, απ’ ό,τι φαίνεται η μοίρα των νησιών μας δεν αλλάζει ακόμα κι αν υπάρχουν οι καλύτερες των προθέσεων απ’ την πλευρά σας οι οποίες δεν αποτελούν ικανή συνθήκη για την άρση του αδιεξόδου που δημιουργείται κάθε χρόνο σχετικά με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών μας. Είναι σχεδόν νομοτελειακό, στη φάση της προκήρυξης των διαγωνισμών για τις γραμμές στην περιοχή μας, να υπάρχουν κενά για αρκετές μέρες μέχρι την επανέναρξη των δρομολογίων.
Μετά την πολυπόθητη έναρξη των δρομολογίων στο τρίτο μόλις ταξίδι του, απώλεσε το τιμόνι το πλοίο και διακόπτεται και πάλι βίαια η σύνδεση των νησιών, με αποτέλεσμα την πλήρη αποδιοργάνωση της επιβατικής και εμπορικής δραστηριότητας σε αυτά.
Κι ενώ έφυγε για επισκευή το εν λόγω πλοίο, μπήκε στη γραμμή το “Σαόνησος” το οποίο ήδη στα πρώτα δύο δρομολόγια που πραγματοποίησε έχει ακινητοποιηθεί τουλάχιστον 3 φορές μεσοπέλαγα με τη δεύτερη φορά να ρυμουλκείται προς το λιμάνι αφετηρίας, ταλαιπωρώντας ανελέητα τους επιβάτες, χωρίς να αναφερθούν οι λόγοι απ’ την πλευρά της εταιρείας, δημιουργώντας τους ταυτόχρονα τεράστια ανησυχία όσον αφορά στην ασφάλειά τους.
Σας θυμίζω ότι η συγκεκριμένη εταιρεία μας παράτησε σύξυλους πριν από δύο χρόνια με το πλοίο “Ζέφυρος”, το οποίο εγκατέλειψε τη γραμμή ξαφνικά λόγω βλάβης των μηχανών.
Και το ερώτημα είναι τελικά, επειδή όλοι γνωριζόμαστε καλά σ’ αυτή τη χώρα, πως επιτρέπουμε σε εταιρείες που έχουν δημιουργήσει αντίστοιχα προβλήματα κατά το παρελθόν, απ’ όπου κι αν έχουν περάσει, να συνεχίζουν χωρίς κανένα φρένο την συνεχή υποβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου και κατά συνέπεια της ίδιας της ζωής των κατοίκων της ακριτικής Ελλάδας και εν τέλει να εκθέτουν το ίδιο το κράτος και τους εκπροσώπους του το οποίο δαπανά, ομολογουμένως, τεράστια ποσά για να διασφαλίσει, όσο το δυνατόν καλύτερα, πιο ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης των νησιωτών, χωρίς ωστόσο να τα καταφέρνει; Πως είναι δυνατόν να θεωρούν κάποιοι μέσα στο υπουργείο πως επαναλαμβάνοντας τα ίδια πράγματα κάθε φορά μπορούν να πετύχουν διαφορετικό αποτέλεσμα; Η τακτική της τοποθέτησης των σκουπιδιών κάτω απ’ το χαλί δημιουργεί φαυλότητα και ανατροφοδοτεί σε μεγάλο βαθμό την καχυποψία των πολιτών, όχι άδικα. Εμείς κύριε υπουργέ δεν είμαστε αυτοί που θα σας υποδείξουμε τι πρέπει να κάνετε.
Όμως δεν πρόκειται να μείνουμε απαθείς περιμένοντας να συμβεί το μοιραίο.
Εκείνο που ζητάμε είναι να προέχει πάντα στις επιλογές σας πρωτίστως η ασφάλεια των επιβατών και εν συνεχεία η πραγματικές ανάγκες των νησιών όπως αυτές διατυπώνονται απ’ τους άμεσα ενδιαφερόμενους.
Το να χάνει το τιμόνι του ένα πλοίο παθητικά, χωρίς να έχει συμβεί κάποια πρόσκρουση, το να παραμένει για ώρες χωρίς να κινείται στη μέση του πελάγους το άλλο πλοίο και τελικά να ρυμουλκείται, αν μη τι άλλο παραπέμπει σε συστηματική αμέλεια της εταιρείας όσο αφορά στη συντήρησή των πλοίων της, αλλά και πλημμελή έλεγχο των αρμόδιων υπηρεσιών κατά τη διαδικασία έκδοσης των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας του.
Αντιθέτως υπάρχουν εταιρείες που έχουν δείξει συνέπεια στις υποχρεώσεις τους, προτεραιοποίηση της ασφάλειας κατά τη συντήρηση των πλοίων τους αλλά και διάθεση συνεννόησης με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Τις εταιρείες αυτές τις γνωρίζουν όλοι οι υπηρεσιακοί και πολιτικοί παράγοντες του υπουργείου σας, όπως τις γνωρίζει και ο νησιωτικός κόσμος ο οποίος δικαίως αναρωτιέται γιατί θα πρέπει το πρόβλημα να μετατίθεται απλώς σε άλλη γεωγραφική περιοχή, σε κάθε νέα δρομολογιακή περίοδο, και ουσιαστικά να παραμένει ανεπίλυτο.
Αγαπητέ κύριε υπουργέ, ειλικρινά πιστεύουμε στην εντιμότητα και στην ακεραιότητά σας και οι παραπάνω αναφορές δεν εμπεριέχουν κανένα υπαινιγμό προς το πρόσωπό σας. Φροντίστε λοιπόν να μην αλλάξει αυτή η εικόνα γιατί πραγματικά η σημερινή κατάσταση αδικεί, την κυβέρνηση, εσάς αλλά και πολλούς απ’ τους συνεργάτες σας. Λυπούμαστε όμως γιατί κάποιοι ή δεν καταλαβαίνουν ή δε θέλουν να καταλάβουν τι σημαίνει χειμώνας στα νησιά μας αλλά και ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Πιστεύουμε στις ικανότητές σας, πάρτε την κατάσταση στα χέρια σας.
Ο σεβασμός προς τους ανθρώπους της ακριτικής Ελλάδας επιβάλλει, σήμερα κιόλας, τη λήψη γενναίων αποφάσεων. Πράξτε το αυτονόητο που δεν είναι άλλο απ’ αυτό που υπαγορεύει η κοινή λογική.
Με εκτίμηση
Δήμαρχος Καλύμνου Γιάννης Μαστροκούκος
Δήμαρχος Λέρου Τιμόθεος Κωττάκης
Δήμαρχος Πάτμου Νικήτας Τσαμπαλάκης
Δήμαρχος Λειψών Φώτης Μάγγος
Δήμαρχος Ανατολικής Σάμου Παρασκευάς Παπαγεωργίου
Δήμαρχος Δυτικής Σάμου Θεμιστοκλής Παπαθεοφάνους