Ο Μανώλης Μαρκόπουλος, τ. Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, μίλησε στον Real Voice 99.5 και τη Νατάσα Παμπρή στην εκπομπή “Μαζί στις 10”, σε μία εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για τον τουρισμό, το τέλος ανθεκτικότητας, την τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, τις κενές θέσεις εργασίας στον κλάδο, την ακρίβεια, την φοροεισπρακτική πολιτική που δέχεται ο τουρισμός από την κυβερνητική πολιτική τα τελευταία χρόνια και την παγκόσμια ανησυχία από την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή.
“Τα τελευταία χρόνια, όποτε φθάνει η Διεθνής Έκθεση της Θεσσαλονίκης κάνουμε το σταυρό μας ποιο θα είναι το καινούργιο μέτρο που θα επιβαρύνει τον τουρισμό. Στις τελευταίες τρεις ΔΕΘ έχουμε φύγει όχι με σκεπτικισμό, αλλά με κατεβασμένο το κεφάλι ως κλάδος καθώς οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού επιβαρύνουν την τσέπη τη δική μας, τον προορισμό μας”, δήλωσε χαρακτηριστικά, εκφράζοντας την αγωνία του για το ποια θα είναι τα νέα οικονομικά μέτρα που θα ανακοινωθούν το φθινόπωρο.
“Ο τουρισμός πάντα τονίζουμε ότι είναι ένα υπερευαίσθητο προϊόν, αποδεικνύεται σε κάθε κρίση, σε κάθε ένταση. Ειδικά το νησί μας στο οποίο οι αφίξεις του σ’ ένα τεράστιο συντριπτικό ποσοστό οφείλονται σε αεροπορικές συνδέσεις άρα είναι άμεσα συνδεδεμένο και με την τιμή του πετρελαίου. Διότι το κόστος των πτήσεων, οι επίναυλοι που υπάρχουν στα καύσιμα άμεσα επηρεάζουν το κόστος του πακέτου για να έρθει κάποιος στο νησί μας και τον σχεδιασμό των Tour operators. Μπορεί να έχουμε μία εξαιρετικά επιτυχημένη χρονιά με πάρα πολλές αφίξεις η οποία όμως λόγω αυτής της αλλαγής στο κόστος, στους συνεργάτες μας τουρ οπερέιτορ, σε αυτούς που μας στηρίζουν και προγραμματίζουν τα charter κάθε χρόνο μπορεί να τους αφήσει και μία λειτουργική ζημιά άρα είναι μία άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Από κει και πέρα παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια έτσι και ειδικά από τον κόβιντ και μετά έγινε πολύ ξεκάθαρο ότι πλέον οι διακοπές είναι τις πρώτες ανάγκες του κάθε νοικοκυριού, σχεδόν προσεγγίζει να λέμε ότι είναι μία βιοτική ανάγκη όσο παράδοξο κι αν φαίνεται αυτό, ότι η επιβράβευση για τους κόπους της εργασίας του Ευρωπαίου, αλλά και μία ανάγκη που έχει να έρθει σ’ ένα ηλιόλουστο νησί να ξεφύγει από την καθημερινότητά του και αυτό ουσιαστικά κάνει να έχουμε και πάρα πολλούς επαναλαμβανόμενους πελάτες αλλά και μας κάνει και λίγο πιο σίγουρους για το μέλλον ότι θα έχουμε μία συνεχόμενη ροή αφίξεων με όλες αυτές βέβαια τις επιβαρύνσεις που μπορεί να έχει, τα σκαμπανεβάσματα από όσα συμβαίνουν στην περιοχή μας και γενικά στον παγκόσμιο χάρτη.
Εάν πάμε σε μία ενεργειακή κρίση θα συμπαρασύρει και τις τιμές των εισιτηρίων, άρα μπορεί να είναι πάλι μία λεπτή κατάσταση στο ρευστό τοπίο για τον τουρισμό και αυτό έχει να κάνει και με το σχεδιασμό της επόμενης χρονιάς που κάνουν οι Τ.Ο., έχει να κάνει και με τις ελεύθερες θέσεις στα τσάρτερ, δηλαδή μπορεί να μην το δούμε άμεσα σε αφίξεις που είναι ναυλωμένες πτήσεις με συμφωνημένες τιμές ενός τουρ οπερέιτορ, αλλά θα δούμε πολύ άμεσα μία αύξηση σε τιμές των low cost. Επειδή πλέον το νησί μας έχει και αρκετή δραστηριότητα σε βραχυχρόνια μίσθωση καλώς ή κακώς, αλλά και σε μεμονωμένους πελάτες εκεί θα δούμε μία πολύ άμεση αλλαγή στην τιμή και λογικά αυτό θα επηρεάσει τη ζήτηση. Άρα λοιπόν υπάρχουν δύο κατηγορίες πελατών στην πρώτη περίπτωση με αυτή την επίδραση και στην δεύτερη κατηγορία μπορεί να το δούμε περισσότερο βάθος χρόνου”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για το τέλος ανθεκτικότητας, που τα λεφτά δεν επιστρέφουν στον τόπο, αλλά και τη φοροεισπρακτική πολιτική, ο κ. Μαρκόπουλος τόνισε:
Για την πρόσφατη διαπραγμάτευση που πραγματοποιήθηκε σε θετικό κλίμα -μετά την ένταση που προηγήθηκε το προηγούμενο διάστημα -μεταξύ της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου και του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ρόδου, με αντικείμενο τη νέα Τοπική Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ο κ. Μαρκόπουλος τόνισε ότι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι τοπικές ιδιαιτερότητες, να υπάρχει σεβασμός στα δικαιώματα των εργαζομένων και να δίνονται λύσεις σε ζητήματα που προκύπτουν:
“Η Ρόδος είναι ένας διαφορετικός προορισμός. Η Τοπική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας είναι ένα αυτονόητο εργαλείο. Δεν μπορείς μ’ ένα απλό κατσαβίδι να κάνεις όλες τις δουλειές. Χρειάζεται γαλλικό κλειδί. Το γαλλικό κλειδί λοιπόν που ρυθμίζει το μέγεθος, πρέπει να είναι η τοπική σύμβαση η οποία έρχεται και παίρνει τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής και τις μεταφράζει σε συνεννόηση, σε συνεργασία, σε μέλλον. Νομίζω ότι όλα θα πάνε καλά και πρέπει να πάνε καλά“, όπως είπε χαρακτηριστικά.
Παλιά η διαπραγμάτευση αφορούσε στείρα ένα νούμερο, έναν αριθμό. Εμείς αρχίσαμε και βάλαμε και άλλες παραμέτρους. Δεν το ξεχνούν οι εργαζόμενοι και δημόσια τους ευχαριστώ γιατί ξέρετε πολλές φορές και στη δημόσια ζωή όταν αποσυρθείς δύσκολα κάποιος σε θυμάται γι’ αυτά που έχεις κάνει, όποτε πραγματικά ευχαριστώ για όλα αυτά τα καλά λόγια, νομίζω ότι και με την παρούσα διοίκηση όλα θα πάνε καλά όπως σας είπα είναι και πιο εύκολοι καιροί αλίμονο αν δε βρουν τώρα συνεννόηση όταν βρήκαμε σε πολύ πιο δύσκολες συνθήκες.
Η Ρόδος δεν είναι ούτε Αθήνα, ούτε Κρήτη, ούτε Σαντορίνη. Η Ρόδος είναι διαφορετικός προορισμός, τεράστιος αριθμός πολυτελών ξενοδοχείων σε πολύ μικρότερη έκταση με πολύ μικρότερο πληθυσμό ντόπιο για παράδειγμα από την Κρήτη, πολύ μεγαλύτερες μονάδες, άλλες ανάγκες, μεγαλύτερη σεζόν, είναι άλλα τα δεδομένα, οπότε η τοπική σύμβαση για μένα είναι ένα αυτονόητο εργαλείο”.
Τέλος, ο κ. Μαρκόπουλος απηύθυνε ανοικτό κάλεσμα σε όποιον επιθυμεί το βράδυ της Πέμπτης 26ης Ιουνίου να παρεβρεθεί στα Κολύμπια για το πανηγύρι που είναι σε ένα οικογενειακό εκκλησάκι του Αγίου Σαμψών του ξενοδόχου που γιορτάζει αυτές τις μέρες και είναι μία προσφορά και για την τοπική κοινωνία με ελεύθερη είσοδο και στο παραδοσιακό γλέντι για να τιμηθεί η εορτή του Αγίου, “που το παράδοξο είναι ότι έχουμε εκατοντάδες ξενοδόχους στο νησί μας αλλά δεν είχαμε μέχρι πρόσφατα που φτιάξαμε αυτό το εκκλησάκι για τον προστάτη ναό για την εορτή του”, σημείωσε καταλήγοντας. Και μάλιστα σημείωσε ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν πλαστικά μιας χρήσεως.