Βασικός στόχος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι η συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ακόμη και η μείωσή τους, όπως τόνισε ο υπουργός Βασίλης Κικίλιας σε συνέντευξή του στη «Ναυτεμπορική».
«Η μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% δεν θα δημιουργήσει οικονομικό πρόβλημα διότι συνοδεύεται από μέτρα: Πρώτον, το ισόποσο έσοδο που θα χάσει κάθε ένας λιμένας από τη μείωση των τελών στην ακτοπλοΐα θα αναπληρωθεί από χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο για πράσινα έργα και δράσεις στους λιμένες. Δεύτερον, η ρευστότητά τους θα ενισχυθεί από την αύξηση των λιμενικών τελών στα σκάφη αναψυχής και στα τουριστικά ημερόπλοια. Δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας για τους Φορείς Διαχείρισης Λιμένων που κάνουν σωστά τη δουλειά τους, που κάνουν έργα αναβάθμισης των λιμένων τους. Αν δεν κάνουν έργα, τότε ναι, θα έχουν πρόβλημα».
-Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι αυξημένες σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει πρόθεση για ρύθμιση ή επιδότηση για να μειωθεί το κόστος για τους πολίτες;
«Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια δυστυχώς έχουν ακολουθήσει τη γενικότερη αύξηση των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών τα τελευταία χρόνια. Η άνοδος του πετρελαίου μετά την Ουκρανία, η αύξηση των λειτουργικών εξόδων και μια σειρά από άλλες επιβαρύνσεις έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των ναύλων. Εμείς, σήμερα, έχουμε πάρει ένα ένα τα στοιχεία που προσθέτουν κόστη στα εισιτήρια και πιστεύουμε ότι σε σύντομο χρόνο θα έχουμε και άλλες θετικές ειδήσεις για το θέμα αυτό. Από την άλλη μεριά, δουλεύουμε ώστε να αυξήσουμε την απόδοση των επιδοτούμενων “άγονων γραμμών” και ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν πάντα μειωμένα κατά 30%-50% εισιτήρια για φοιτητές, για εργαζόμενους στα νησιά, για πολύτεκνες οικογένειες για δικαιούχους κοινωνικού τουρισμού κ.ά.».
-Κύριε υπουργέ, έχουν υπάρξει καταγγελίες για καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων χωρίς προειδοποίηση. Τι μέτρα λαμβάνει το υπουργείο;
«Η καθημερινή ακτοπλοϊκή διασύνδεση, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι μια σύνθετη εξίσωση, με πολλές μεταβλητές. Μια καθυστέρηση ενός πλοίου σε ένα λιμάνι συμπαρασύρει αυτόματα και τα επόμενα δρομολόγια όσων πλοίων ακολουθούν, αλλά και τα επόμενα λιμάνια που πιθανόν προσεγγίζουν κάποια πλοία. Μια αβαρία, μια βλάβη δημιουργεί αλυσιδωτές επιπτώσεις στην τήρηση των δρομολογίων, όπως γίνεται και στις αεροπορικές μεταφορές. Γενικά, πάντως, στο μέγεθος της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς δεν υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις και ακυρώσεις. Τώρα η νομοθεσία προβλέπει υποχρέωση για έγκαιρες ενημερώσεις προς τους επιβάτες, ενώ προβλέπονται αυστηρές ποινές. Η πιστή τήρηση της “χάρτας δικαιωμάτων των επιβατών” είναι μια από τις βασικότερες αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος».
-Ποια είναι η συνολική στρατηγική του υπουργείου για την αναβάθμιση της ακτοπλοΐας την επόμενη πενταετία;
«Ο βασικός πυλώνας της στρατηγικής μας είναι η ασφάλεια. Θέλουμε νέα, θέλουμε πράσινα, θέλουμε ταχύτερα, θέλουμε πλοία με ανέσεις, αλλά πάνω απ’ όλα θέλουμε ασφαλή πλοία. Σε κάθε προορισμό με μικρότερη ή μεγαλύτερη χωρητικότητα, χειμώνα – καλοκαίρι, ασφαλή πλοία. Η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά είναι μια ώριμη αγορά, με δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης τόσο με αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων όσο και με ενεργοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων. Οι προοπτικές είναι πολύ θετικές, καθώς παράλληλα έχουμε μια προοδευτική αύξηση του τουρισμού κάθε χρόνο, άρα δεν βλέπω κανέναν ανασταλτικό παράγοντα που προβληματίζει».
-Θεωρείτε ότι το σημερινό ακτοπλοϊκό δίκτυο ανταποκρίνεται στις ανάγκες των νησιωτών και των επισκεπτών;
«Πέρυσι, το 2024, ταξίδευσαν με τα πλοία της ακτοπλοΐας, χωρίς να υπολογίζουμε τα πορθμεία, περίπου 2,5 Ελλάδες! Δηλαδή 25 εκατ. επιβάτες και 5,8 εκατ. οχήματα που απο-επιβιβάστηκαν στα νησιά μας. Είναι ένα τεράστιο μεταφορικό έργο και ασφαλώς ο στόλος όλων αυτών των πλοίων δεν είναι στο ίδιο επίπεδο. Χρειάζεται ανανέωση σε κάποια, χρειάζονται περισσότερα πλοία σε κάποιες γραμμές, ωστόσο θίξατε κάτι πολύ σημαντικό: την τροποποίηση του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού δικτύου. Είναι ένα δίκτυο που έχει δομηθεί και λειτουργεί δεκαετίες, χωρίς ριζικές αλλαγές. Θεωρώ ότι οι σύγχρονες συνθήκες ζωής και οι ανάγκες των νησιωτών και των επισκεπτών δημιουργούν νέα δεδομένα που οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας. Και να γίνει ένας προσεκτικός ανασχεδιασμός του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού δικτύου, αξιοποιώντας παράλληλα νέες τεχνολογίες διαχείρισης μεταφορικών ροών και τεχνικής νοημοσύνης».
-Κύριε υπουργέ, σε ποιο στάδιο βρίσκονται τα έργα εκσυγχρονισμού σε μεγάλα λιμάνια, όπως ο Πειραιάς, η Ραφήνα και το Λαύριο; Θα βελτιωθεί η εξυπηρέτηση των επιβατών;
«Από το 2019 που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας μέχρι σήμερα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας βρίσκονται σε μια δυναμική φάση ανάπτυξης και αυτή δεν είναι εκτίμηση, αποδεικνύεται από τα ίδια τα στοιχεία. Ασφαλώς υπάρχει ανάγκη για νέες μεγάλες επενδύσεις, δημόσιες και ιδιωτικές και ασφαλώς πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω πολλά περιφερειακά λιμάνια. Τρέχουμε ήδη ένα μεγάλο πρόγραμμα επενδύσεων σε όλη τη χώρα, ύψους 583 εκατ., από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Αλλά, πέρα από τα βαριά έργα υποδομών, είναι εξίσου ή περισσότερο σημαντική η πολιτική παροχής υπηρεσιών, η εξυπηρέτηση των επιβατών στα λιμάνια. Οι επιβατικοί λιμένες πρέπει να μοιάζουν με τους σύγχρονους αερολιμένες. Πρέπει να προσφέρουν υπηρεσίες εξυπηρέτησης επιβατών, ποιοτικές υποδομές φιλοξενίας και υγιεινής, συνεχή ενημέρωση με ταξιδιωτικές πληροφορίες κ.ά. Οι χώροι αναμονής, τα σημεία εξυπηρέτησης η ηλεκτρονική ενημέρωση δρομολογίων πρέπει να είναι λειτουργικοί, καλαίσθητοι και φιλικοί προς τον επιβάτη. Δεν είναι πολυτέλεια αυτό, είναι η ουσία της πολιτικής. Και η ουσία της πολιτικής για εμάς είναι ο άνθρωπος».
-Κύριε υπουργέ, μια τελευταία ερώτηση: Ποια είναι σήμερα η επιχειρησιακή ικανότητα του Λιμενικού Σώματος στα θαλάσσια σύνορα της χώρας;
«Είναι σε υψηλό επίπεδο. Οι γυναίκες και οι άντρες του Λιμενικού Σώματος έχουν καθημερινή εμπλοκή με τα εγκληματικά κυκλώματα των διακινητών και παλεύουν κάτω από αντίξοες συνθήκες, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Μπορεί αυτή την περίοδο οι ροές προσφύγων αλλά κυρίως παράνομων μεταναστών να είναι χαμηλές, αλλά αυτό δεν είναι μόνιμο φαινόμενο. Δεν υπάρχουν δηλαδή δεδομένα ανάσχεσης των ροών από τις χώρες που εγκαταλείπουν οι μετανάστες. Απαιτείται λοιπόν από την πλευρά μας να επενδύσουμε σε νέα σύγχρονα μέσα, γι’ αυτό και υλοποιούμε εξοπλιστικό πρόγραμμα άνω των 600 εκατ. ευρώ.
Αυτή η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι η Ελλάδα θα υπερασπίζεται τα σύνορά της που είναι και σύνορα της ΕΕ και δεν ανέχεται ούτε την εγκληματική δράση λαθρέμπορων, διακινητών ανθρώπων κ.ά., ούτε τη δράση ορισμένων ομάδων που φορώντας τον μανδύα μιας ΜΚΟ υπηρετούν ύποπτα συμφέροντα. Το Λιμενικό μας κάθε χρόνο σώζει εκατοντάδες ψυχές που άλλοι στέλνουν στον κίνδυνο και στον θάνατο στον υγρό τάφο της Μεσογείου σε μια διακίνηση ανθρώπων που τους αποφέρει εκατοντάδες εκατομμύρια μαύρο χρήμα. Κανείς λοιπόν απ’ όλους αυτούς που άμεσα ή έμμεσα διά της ρητορικής και των παρεμβάσεών τους συμβάλλουν σ’ αυτό το άθλιο σκηνικό, δεν θα μας κουνά το δάχτυλο, ούτε θα συκοφαντεί το έργο του Λιμενικού Σώματος».
parapolitika.gr