Κυριακή 6 Οκτωβρίου, 2024

99.5

LIVE

Καλοκαίρι 2024: Πού και πόσοι Έλληνες έκαναν διακοπές – Επιστροφή σε συνήθειες του 1980;

Οι 4 στους 10 Έλληνες δεν έκαναν διακοπές

Από το βήμα της ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός εξήγγειλε μέτρα, από ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος έως το στεγαστικό, το δημογραφικό κτλ. Έχοντας, όμως, προηγηθεί, όπως κάθε χρόνο, η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος, πέραν των εξαγγελιών, τι δείχνει άραγε η τουριστική κίνηση των Ελλήνων το καλοκαίρι που μας πέρασε, για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και το εισόδημα των πολιτών;

Έχοντας παρέλθει το καλοκαίρι, η νέα πανελλαδική έρευνα της Prorata παρουσιάζει τα ποσοστά των Ελλήνων που κατάφεραν να κάνουν διακοπές φέτος, τους προορισμούς που επέλεξαν να επισκεφτούν, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 800 ατόμων, ηλικίας 17 ετών και άνω το χρονικό διάστημα 27-30 Αυγούστου.

Οι 4 στους 10 Έλληνες δεν έκαναν διακοπές

Το καλοκαίρι του 2024, το 61% των Ελλήνων πήγε διακοπές, με τoν αριθμό όμως των ημερών διαμονής να διαφέρει, καθώς το 31% δήλωσε ότι έλειψε τον ίδιο αριθμό ημερών με το καλοκαίρι του 2023. Ωστόσο, το 39% απάντησε ότι δεν παραθέρισε, δηλαδή οι 4 στους δέκα.

Για να «διαβάσουμε» καλύτερα αυτούς τους αριθμούς, ο πρόεδρος του ομίλου MTC GROUP και επιστημονικός συνεργάτης της ΚΕΔΕ στα θέματα τουρισμού, Νότης Μαρτάκης, υπογραμμίζει από ποιά οπτική γωνιά θα δούμε τον τουρισμό, σαν ανάγκη ανθρώπινη ή σαν οικονομική δραστηριότητα; «Αν το δούμε από το σκέλος της ανάγκης, είναι ενθαρρυντικό, ότι κάποιοι άνθρωποι (61%) παρά τις δυσκολίες εκπλήρωσαν μια ανάγκη τους» καθώς όπως λέει τονίζει ο ίδιος, οι διακοπές πλέον είναι μια ανθρώπινη ανάγκη.

Από την πλευρά της οικονομικής δραστηριότητας, ο κ. Μαρτάκης θα περίμενε μάλιστα μεγαλύτερο το ποσοστό εκείνων που δεν πήγαν διακοπές, δεδομένων των οικονομικών συγκυριών.

Σύμφωνα με τον ίδιο ήταν απρόσμενο, πλην ενθαρρυντικό το γεγονός ότι το 14% έμεινε περισσότερες μέρες από πέρυσι. Ωστόσο, για τον ίδιο είναι έκπληξη ότι το ποσοστό όσων έμειναν περισσότερες μέρες ισοδυναμεί με εκείνο αυτών που απάντησαν ότι έμειναν λιγότερες. «Αυτό όντως είναι μια έκπληξη, γιατί εγώ περίμενα το ποσοστό όσων έμειναν λιγότερες μέρες να ήταν μεγαλύτερο» λέει.

Ωστόσο, για τον επίκουρο Καθηγητή του Τμήματος Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς Σωτήρης Βαρελάς, o οποίος ειδικεύεται στη στρατηγική επιχειρήσεων φιλοξενίας και τουριστικών οργανισμών, το 39% -που δεν πήγε διακοπές- είναι ένα πολύ ανησυχητικό στοιχείο. «Ειδικά αν δούμε και τα δεδομένα που ακόμα και σε περιόδους κρίσης είχαμε μια σταθερότητα και μια ισχνή άυξηση των επισκεπτών ημεδαπών πό το 2012 και μετά κτλ, τώρα δείχνει ότι η ελληνική οικογένεια έχει πραγματικά πιεστεί με άμεση και έμμεση φορολογία που δέχεται. Για πολλά χρόνια μπορεί ο Έλληνας με μια δεύτερη δραστηριότητα να έχει ένα δεύτερ εισόδημα και να μπορούσε να κάνει διακοπές, αλλά τώρα έχουν περιοριστεί αυτά. Αυτό θα το δούμε πιο έντονα».

Οι 6 στους 10 δεν είχαν χρήματα για διακοπές

Ο κυριότερος λόγος που το παραπάνω 39% δεν παραθέρισε φέτος ήταν η έλλειψη πόρων σε ποσοστό 63%, με ένα άλλο 37% να απαντάει ότι οι λόγοι ήταν άλλοι και όχι οικονομικοί.

Αν και ο κ. Βαρελάς τονίζει ότι πρέπει να περιμένουμε και τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καθώς και να δούμε την κίνηση στο σύνολο της χρονιάς, υπογραμμίζει την «ελαστικότητα» του τομέα του τουρισμού. «Έχει ευαισθησία στο εισόδημα, σε τιμές και σε κάθε εξωτερικό παράγοντα και αντιλαμβάνομαστε ότι έχει αυξηθεί το κόστος της ελληνικής οικογένειας και μια δραστηριότητα που δεν είναι από τις αναγκαίες, ένα κανονικό πολυτελές αγαθό είναι το πρώτο που μειώνεται και δείχνει και την εξέλιξη της οικονομίας, δείχνει τι να περιμένουμε» προειδοποιεί ο κ. Βαρελάς.

Ο Νότης Μαρτάκης εφιστά επίσης την προσοχή σε εκείνους που απαντούν ότι έμειναν περισσότερες μέρες από πέρυσι, 14%, καθώς αυτό δεν συνεπάγεται ότι ξόδεψε παραπάνω. «Άλλο μένω παραπάνω και πάω και παίρνω ένα σουβλάκι και το τρώω στο δωμάτιο και άλλο είναι μένω παραπάνω και ξοδεύω περισσότερα» λέει ο πρόεδρος του ομίλου MTC GROUP, υπενθυμίζοντας ότι η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη και γενικώς στην Ελλάδα έχει πέσει. Οι μόνοι που έχουν κάνει τεράστιους τζίρους είναι τα σούπερ μάρκετ» στα οποία καταφεύγουν οι Έλληνες παραθεριστές, σημειώνει.

Δεν διαφεύγει της προσοχής, ότι ένα 37% δεν πήγε διακοπές για λόγους που δεν σχετίζονται με την τσέπη. «Κοιτάξτε, σε μια χώρα που το 40% της οικονομικής δραστηριότητας κινείται κάτω από το τραπέζι, πολλά πράγματα ενώ φαίνονται περίεργα μπορεί να εξηγηθούν από αυτό» λέει ο κ. Μαρτάκης υπογραμμίζοντας ότι οι οικονομικοί λόγοι κάπως αμβλύνονται, αν δει κανείς ότι το 37% του 39% που δεν παραθέρισε, έμεινε πίσω για μη οικονομικούς λόγους.

Το 81% “ψήφισε” Ελλάδα

Το συντριπτικό ποσοστό των Ελλήνων παραθεριστών (81%) προτίμησε προορισμούς της πατρίδας του, ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό (15%) κατέφερε να ταξιδέψει σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Έκπληξη εδώ, αποτελεί ότι το 15% ταξίδεψε τόσο σε Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, που σύμφωνα με τον κ. Μαρτάκη δεν είναι καθόλου μικρό ποσοστό. «Σημαίνει ότι κάποιοι πήγαν έξω και πήγαν στην Ελλάδα το καλοκαίρι για διακοπές, ή πήγαν τον Ιούνιο στο εξωτερικό για ψώνια και πήγαν τον Αύγουστο σε ένα νησάκι».

Ο κ. Βαρελάς αποδίδει αυτή διπλή επιλογή αρκετών Ελλήνων στο γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις ένα ταξίδι στο εξωτερικό μπορεί να είναι πιο φθηνό από ένα ταξίδι στην Ελλάδα.

«Κάποιοι Έλληνες με μικρές διανυχτερύσεις άντεχαν να κανουν διακοπές και στο εξωτερικό» λέει ο κ. Βαρελάς δίχως να θεωρεί το ποσοστό αυτό «ακραίο». «Δείχνει ότι υπάρχει μια ελίτ, έχει μειωθεί σε μεγάλο βαθμό η μεσαία τάξη στη χώρα και έχουμε αύξηση μιας ελίτ» λέει, προσθέτοντας επίσης ότι δείχνει «ότι υπάρχει μια αύξηση των κατηγοριών στην ανώτερη κλίμακα. Σε περίοδους κρίσης έχουμε μεγάλη αύξηση του ταξιδιού και των προορισμών. Άρα έχουμε μια μεγαλύτερη διεύρυνση των ανισοτήτων».

Πηγή    prorata.gr

Διαβάστε εδώ το υπόλοιπο άρθρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

© 2020-2024 – RealVoice 99.5 All Rights Reserved.  Κατασκευή ιστοσελίδας

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα