Όπως αναφέρει ο Guardian, το Υπουργείο Καταναλωτικών Δικαιωμάτων της Ισπανίας ανακοίνωσε τις κυρώσεις την Παρασκευή, έχοντας επιβάλει στην low cost εταιρεία Ryanair το μεγαλύτερο πρόστιμο, ύψους 108 εκατ. ευρώ και ατην easyJet πρόστιμο ύψους 29 εκατ. ευρώ.
Η Vueling, η επιχείρηση χαμηλού κόστους της ιδιοκτήτριας της British Airways IAG, έλαβε πρόστιμο 39 εκατ. ευρώ, ενώ η Norwegian Airlines και η Volotea τιμωρήθηκαν με πρόστιμο 1,6 εκατ. ευρώ και 1,2 εκατ. Ευρώ, αντίστοιχα.
Το υπουργείο εμμένει στα πρόστιμα που ανακοινώθηκαν τον Μάιο, αφού απέρριψε τις προσφυγές που είχαν καταθέσει οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους.
Για «αβάσιμα» πρόστιμα μιλά η Ryanair
Η Ryanair δήλωσε ότι είχε αναθέσει στους δικηγόρους της να ασκήσουν έφεση κατά των «αβάσιμων», όπως τα χαρακτήρισε, προστίμων.
Η αεροπορική εταιρεία δήλωσε ότι οι πρακτικές αυτές επιτρέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και ότι η απαγόρευσή τους θα «κατέστρεφε» την δυνατότητα των εταιρειών χαμηλού κόστους να προσφέρουν φθηνούς ναύλους.
Συγκεκριμένα, Michael O’Leary, διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, δήλωσε ότι οι νόμοι που επικαλείται η ισπανική κυβέρνηση για την επιβολή των προστίμων βασίζονται σε «αρχαία νομοθεσία της δεκαετίας του 1960» που προϋπήρχε της ένταξης της Ισπανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Η επιτυχία της Ryanair και άλλων αεροπορικών εταιρειών χαμηλού ναύλου στην Ισπανία και σε όλη την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια οφείλεται αποκλειστικά στο καθεστώς των ανοικτών ουρανών της Ευρώπης και στην ελευθερία των αεροπορικών εταιρειών να καθορίζουν τις τιμές και τις πολιτικές τους χωρίς την παρέμβαση των εθνικών κυβερνήσεων, κάτι που αποτελούν τα σημερινά παράνομα ισπανικά πρόστιμα», πρόσθεσε ο O’Leary.
Για «εξωφρενικές κυρώσεις» μιλά η easyJet
Εκπρόσωπος της easyJet δήλωσε ότι η αεροπορική εταιρεία σκοπεύει επίσης να προσφύγει στα δικαστήρια και θα «υπερασπιστεί σθεναρά» τη θέση της.
«Διαφωνούμε πλήρως με το ισπανικό υπουργείο Καταναλωτή και θεωρούμε τις προτεινόμενες κυρώσεις εξωφρενικές», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. «Θεωρούμε ότι η πολιτική μας για τις αποσκευές είναι σύμφωνη με όλους τους ισχύοντες νόμους και ως εκ τούτου δεν υπάρχει καμία αλλαγή στην τρέχουσα πολιτική μας για τις χειραποσκευές».
Σημειώνεται ότι η easyJet επιτρέπει στους επιβάτες να φέρουν δωρεάν μια μικρή χειραποσκευή, γεγονός που, όπως είπε, «τους δίνει την ευελιξία να πληρώνουν μόνο για ό,τι θέλουν»
Έφεση στην απόφαση θα ασκήσει η Ένωση Ισπανικών Αερογραμμών
Η Ένωση Ισπανικών Αερογραμμών (ALA), η οποία εκπροσωπεί αεροπορικές εταιρείες που μεταφέρουν το 85% της αεροπορικής κίνησης από και προς την Ισπανία, έχει δηλώσει προηγουμένως ότι τα πρόστιμα είναι «δυσανάλογα».
Σαφές μήνυμα του υπουργείου κατά των καταχρηστικών πρακτικών
Το υπουργείο δήλωσε, επίσης, ότι απαγορεύει ορισμένες από τις πρακτικές για τις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα στις αεροπορικές εταιρείες, όπως η χρέωση επιπλέον τελών για τη μεταφορά χειραποσκευών στις πτήσεις και η κράτηση διπλανών θέσεων για παιδιά ή άλλα εξαρτώμενα μέλη.
«Πρόκειται για πρακτικές που, δυστυχώς, εκατομμύρια άνθρωποι γνωρίζουν από πρώτο χέρι και για τις οποίες οι ενώσεις καταναλωτών διαμαρτύρονται εδώ και χρόνια», δήλωσε στους δημοσιογράφους την Παρασκευή ο Pablo Bustinduy, επικεφαλής του υπουργείου.
Είπε ότι το υπουργείο στέλνει «ένα πολύ σαφές μήνυμα, ότι καμία εταιρεία, όσο μεγάλη ή ισχυρή κι αν είναι, δεν είναι υπεράνω του νόμου. Και ότι δεν μπορούν να υπάρχουν επιχειρηματικά μοντέλα που βασίζονται στην παραβίαση των δικαιωμάτων των καταναλωτών ή σε καταχρηστικές πρακτικές».
Το πρόστιμο ύψους 179 εκατ. ευρώ είναι η μεγαλύτερη κύρωση που έχει επιβληθεί από το Υπουργείο Κοινωνικών Δικαιωμάτων και Καταναλωτών της Ισπανίας και ακολούθησε ευρεία έρευνα σχετικά με τις πρακτικές στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους.