Η ΑΝΕΚ, η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Καλύμνου, περνά αυτές τις μέρες μια ακόμα περιπέτεια. Η πολύπαθη εταιρεία είναι στα πρόθυρα να γράψει την τελευταία πράξη του δράματός της και να κατεβάσει την αυλαία, έχοντας στην πλάτη της πολλές αμαρτίες από τα παλιά. Εκτός κι αν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αποφασίσει να της δώσει μια ακόμη ευκαιρία.
Η κοινωνία της Καλύμνου αλλά και των γύρω νησιών που εξυπηρετούνται από τα πλοία της ΑΝΕΚ, είναι πεπεισμένη ότι εδώ πρόκειται για ένα σκάνδαλο που «βγάζει μάτι». Με μεθοδεύσεις εξώφθαλμες, χωρίς να τηρούνται καν τα προσχήματα, που στόχο έχουν να παροπλίσουν την ΑΝΕΚ και κάποιος άλλος εφοπλιστής, γνωστός από τα παλιά, να πάρει τις δύο γραμμές που μέχρι σήμερα εξυπηρετεί. Αυτό είναι το κλίμα που έχει διαμορφωθεί στον δημόσιο διάλογο.
Θα αναρωτηθεί κανείς, μα τώρα του ήρθε η όρεξη για τη γραμμή της Καλύμνου; Ναι, τώρα. Διότι τώρα το Υπουργείο αύξησε την επιδότηση ανά δρομολόγιο, από τις 8.000 ευρώ, σε 25.000 ευρώ. Λογικό λοιπόν να ανοίξουν ορέξεις.
Θα μπορούσε εδώ κανείς να αντιτάξει το επιχείρημα ότι ορθώς το Υπουργείο Ναυτιλίας αύξησε την επιδότηση, διότι μόνο έτσι υπάρχει πιθανότητα να αναβαθμιστεί η γραμμή με νεότερα πλοία. Αυτό στη θεωρία. Διότι στην πράξη, το πλοίο της εταιρείας που θέλουν (;) να βάλουν στη γραμμή, είναι 34 ετών, όταν το Νήσος Κάλυμνος της ΑΝΕΚ είναι 36. Το λες και κοροϊδία για ένα πλοίο αυτής της ηλικίας, το Υπουργείο Ναυτιλίας να τριπλασιάσει την επιδότηση.
Τα βέλη στρέφονται, όπως είναι φυσικό, κατά του Υπουργείου Ναυτιλίας που κατηγορείται για φωτογραφικό διαγωνισμό προς εξυπηρέτηση συγκεκριμένου πλοιοκτήτη. Δικαίως ή αδίκως; Τα γεγονότα αναπόφευκτα βάζουν στο επίκεντρο της κριτικής και των ευθυνών για τον επικείμενο θάνατο της ΑΝΕΚ το Υπουργείο, που θα πρέπει να αποδείξει ότι η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται.
Εδώ όμως συμβαίνουν πολλές «συμπτώσεις» και όλες λειτουργούν απαγορευτικά προς την ΑΝΕΚ να πάρει μέρος στον διαγωνισμό για τη νέα δρομολογιακή περίοδο.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, όπως ακριβώς έχουν αναδειχθεί στον δημόσιο διάλογο, χωρίς να έχει υπάρξει επί του παρόντος αντίλογος επ αυτών:
- Προσφάτως το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών εισηγήθηκε στο Υπουργείο τη προκήρυξη της γραμμής Κάλυμνος – Πυθαγόρειο Σάμου για πλοίο 70 μέτρων και άνω. Το Νήσος Κάλυμνος είναι 62 μέτρα. Μετά την διαμαρτυρία του Δημάρχου Καλύμνου, ο Υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης απέρριψε την πρόταση.
- Τότε επιχειρήθηκε να μπει «κόφτης» με ηλικιακά κριτήρια, μέχρι τα 35 έτη, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν η κατάσταση που βρίσκεται το πλοίο. Αν το πλοίο είναι μεγαλύτερο (το Νήσος Κάλυμνος είναι 36 ετών), τότε δεν ανοίγεται καν η οικονομική προσφορά της εταιρείας.
- Πριν από λίγες μέρες, το Υπουργείο Ναυτιλίας βγάζει στον αέρα πρόσκληση σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και μάλιστα με fast track διαδικασίες, χωρίς να κάνει αυτό που συνήθως γίνεται, δηλαδή παράταση της ισχύουσας σύμβασης, μέχρι την ολοκλήρωση του μεγάλου διαγωνισμού για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο.
- Η διαδικασία έδινε ελάχιστα χρονικά περιθώρια για την συμπλήρωση του φακέλου, συμπεριλαμβανομένων της αργίας της 28ης Οκτωβρίου. Επιπλέον ζητούσε εγγυητική επιστολή που η Τράπεζα, σε τόσο μικρή χρονική προθεσμία, δεν ήταν δυνατόν να εκδώσει.
- Σημειωτέον ότι η ΑΝΕΚ δεν διαθέτει το ποσό αυτό που για τις δύο γραμμές της προκήρυξης είναι συνολικά 210.000 ευρώ (170.000+40.000). Ακόμα κι αν οι Καλύμνιοι έκαναν έρανο για να τα μαζέψουν και πάλι η Τράπεζα δεν προλάβαινε να εκδώσει την εγγυητική.
- Το γεγονός βέβαια ότι ζητάνε από την ΑΝΕΚ εγγυητική 210.000 ευρώ ενώ το Υπουργείο της χρωστάει 1.500.000 ευρώ, χαρακτηρίζεται από μόνο του προκλητικό. Όπως και το γεγονός ότι η ΑΝΕΚ , σε περίπτωση που δεν πάρει τελικά τις γραμμές, θα εκπλειστηριαστεί από την Τράπεζα λόγω χρεών, ύψους 900.000 ευρώ. Το Νήσος Κάλυμνος θα κατασχεθεί και μαζί του και τα μικρότερα σκάφη της εταιρείας.
- Η ΑΝΕΚ δεν αποκλείεται απλά από τον διαγωνισμό, αλλά οδηγείται σε κλείσιμο.
- Τελευταίο χτύπημα, μόλις χθες. Ενώ το Υπουργείο Ναυτιλίας έδωσε παράταση μέχρι το τέλος του έτους σε όλες τις συμβάσεις 54 δρομολογιακών γραμμών, εξαίρεσε τις δύο γραμμές που εξυπηρετεί το Νήσος Κάλυμνος. Το πλοίο από σήμερα έχει ακινητοποιηθεί στο λιμάνι της Καλύμνου, μετά την εκτέλεση το τελευταίου δρομολογίου του προς Αστυπάλαια. Δίπλα του δεμένο και το πλοίο «ΣΤΑΥΡΟΣ» της SAOS FERRIES, που είναι ήδη στην Κάλυμνο, περιμένοντας το πράσινο φως από το Υπουργείο για να ξεκινήσει τα δρομολόγια. Ούτε τα προσχήματα δεν τηρούνται! Εκτός κι αν το πλοίο βρέθηκε εκεί τυχαία.
Κατόπιν αυτών, είναι αναμενόμενο να εγείρονται πολλά ερωτηματικά από τη στάση του Υπουργείου, που εμφανίζεται σώνει και καλά θέλει να δώσει τριπλάσια επιδότηση σε μια εταιρεία με ένα παμπάλαιο πλοίο, όταν ήδη υπάρχει μια τοπική εταιρεία που με πολύ λιγότερα χρήματα κάνει το ίδιο συγκοινωνιακό έργο και μάλιστα έχει στο πλευρό της τις κοινωνίες και τις δημοτικές αρχές των νησιών που χρόνια τώρα εξυπηρετεί.
Θα πει κανείς ενδεχομένως πως τίποτα δεν έχει κριθεί οριστικά, συνεπώς, για ποιον λόγο δημιουργείται αυτή η βεβαιότητα ότι μια άλλη εταιρεία θα πάρει τελικά τη γραμμή.
Μα γιατί αυτή η άλλη εταιρεία, έσπευσε να το ανακοινώσει (!!!) πριν καν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κάποιοι της έδωσαν τη σχετική διαβεβαίωση. Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει ήδη κάνει αναρτήσεις στην ιστοσελίδα της ζητώντας προσωπικό για το συγκεκριμένο δρομολόγιο, τονίζοντας μάλιστα ότι θα προτιμήσει προσωπικό από τα νησιά. Και το πλοίο της βρίσκεται ήδη στο λιμάνι της Καλύμνου!
Οι επόμενες ώρες είναι αγωνιώδεις. Την τύχη της ΑΝΕΚ την κρατά στα χέρια του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Θα επιβεβαιώσει τα περί σκανδάλου και φωτογραφικού διαγωνισμού υπέρ μιας ιδιωτικής ακτοπλοϊκής εταιρείας ή θα τα διαψεύσει πανηγυρικά;
Οψόμεθα.
Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται…