Ελληνικό Χόλιγουντ: Με αυστηρά κριτήρια η επιδότηση για ταινίες και σίριαλ – Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο

Στη χάραξη μιας ενιαίας εθνικής πολιτικής για τον κινηματογραφικό – οπτικοακουστικό τομέα, με στόχο την προσέλκυση μεγάλων ξένων παραγωγών στην Ελλάδα αλλά και την ενίσχυση της εγχώριας κινηματογραφίας, στη δημιουργία νέου φορέα για το βιβλίο αλλά και στην ενίσχυση της λειτουργίας χώρων και θεσμών του δημιουργικού και πολιτιστικού τομέα, όπως το «Ακροπόλ» και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στοχεύει νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού.

Τα τελευταία έξι χρόνια, χάρη στο cash rebate, η Ελλάδα έγινε ελκυστικός κινηματογραφικός προορισμός φιλοξενώντας τα γυρίσματα δημοφιλών ξένων ταινιών και σειρών με πρωταγωνιστές μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ, όπως οι «Αναλώσιμοι 4» με τους Τζέισον Στέιθαμ, Αντι Γκαρσία, Μέγκαν Φοξ, το «Στα μαχαίρια» με τον Ντάνιελ Κρεγκ, το «Tin Soldier» με τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο, το «Τεχεράνη» κ.ά. και αυξάνοντας κατακόρυφα την παραγωγή εγχώριων τηλεοπτικών σειρών μυθοπλασίας.

Σε αυτό το κομμάτι, εξάλλου, επικεντρώνεται, κατά κύριο λόγο, το σχέδιο νόμου που ετέθη σε δημόσια διαβούλευση και προβλέπει την αντικατάσταση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) από έναν νέο φορέα, υπό τη μορφή ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Α.Ε και με διακριτικό τίτλο Creative Greece.
«Στόχος του ενιαίου φορέα είναι να συμβάλει στην ενίσχυση της εγχώριας βιομηχανίας αλλά και στην προσέλκυση ακόμα περισσότερων ξένων παραγωγών, ενώ βοηθάει και σε διοικητικό επίπεδο ώστε να έχουμε ως χώρα μια συνεκτική ενιαία πολιτική στο κομμάτι των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών», δηλώνει στο «ΘΕΜΑ» ο αρμόδιος υφυπουργός Πολιτισμού Χρίστος Δήμας.
tainies-Texarani
Σκηνή από τα γυρίσματα στην Αθήνα της δημοφιλούς τηλεοπτικής σειράς «Τεχεράνη» με την Ισραηλινή ηθοποιό Νιβ Σουλτάν στον πρωταγωνιστικό ρόλο

Cash rebate

Κομβικό σημείο του νέου σχεδίου νόμου αποτελεί αυτό που θέτει τους νέους όρους λειτουργίας του cash rebate, του επενδυτικού κινήτρου το οποίο προβλέπει την επιδότηση συγκεκριμένου ποσοστού του συνολικού κόστους παραγωγής ταινιών ή τηλεοπτικών σειρών που γυρίζονται στην Ελλάδα.

Η δημιουργία του νέου προγράμματος στήριξης με την ονομασία Cash Rebate Greece (CRGR) προέκυψε από την ανάγκη να καταστεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα πιο φιλικό και προσβάσιμο στους επενδυτές αλλά και να εξορθολογιστεί έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.

«Πάμε πλέον στο καινούριο cash rebate οι όροι του οποίου είναι αρκετά πιο αυστηροί σε σχέση με αυτούς του καθεστώτος που ίσχυε μέχρι σήμερα. Θέλουμε να προσελκύουμε μεγάλες ξένες παραγωγές αλλά και να χρηματοδοτούμε παραγωγές οι οποίες θα βοηθούν πραγματικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αλλά και της συγκεκριμένης βιομηχανίας εντός Ελλάδας.
Το να αυστηροποιήσουμε το πλαίσιο το θεωρήσαμε απολύτως απαραίτητο για να μπορέσουμε τα πετύχουμε αυτούς τους δύο στόχους», επισημαίνει ο κ. Δήμας για να υπογραμμίσει αμέσως μετά: «Πλέον, όμως, το cash rebate επεκτείνεται σε δύο ακόμα χώρους, αυτούς του animation και του video game, κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην εγχώρια αγορά και στην εξοικείωση με αυτές των Ελλήνων επαγγελματιών».

Σύμφωνα με τους όρους του νέου cash rebate, για την ένταξη στο πρόγραμμα χρηματοδότησης το σύνολο των επιλέξιμων δαπανών που υλοποιούνται στην ελληνική επικράτεια απαιτείται να ανέρχεται τουλάχιστον σε 200.000 ευρώ για κινηματογραφική ή τηλεοπτική ταινία με περιεχόμενο μυθοπλασίας, 60.000 ευρώ για κινηματογραφική ή τηλεοπτική ταινία μικρού μήκους, ανεξαρτήτως περιεχομένου, 120.000 ευρώ ανά παραγόμενο επεισόδιο για μίνι τηλεοπτική σειρά έως 16 επεισοδίων με περιεχόμενο μυθοπλασίας, 35.000 ευρώ ανά επεισόδιο για τηλεοπτική σειρά έως 17 επεισοδίων με περιεχόμενο μυθοπλασίας και 25.000 ευρώ ανά παραγόμενο επεισόδιο για τηλεοπτική σειρά ντοκιμαντέρ.

Να επισημάνουμε εδώ ότι οι τηλεοπτικές σειρές θα χρηματοδοτούνται μόνο για τους δύο πρώτους κύκλους τους, ενώ η αύξηση του κατώτατου ορίου των επιλέξιμων δαπανών θα οδηγήσει, μοιραία, στη μείωση των ελληνικών τηλεοπτικών σειρών τη νέα σεζόν.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της νέας πολιτικής, δημιουργούνται νέες δομές για τη στήριξη του δημιουργικού τομέα σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο και θεσμοθετούνται δράσεις για τη στήριξη της εξωστρέφειας του οπτικοακουστικού τομέα και την προώθησή του σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο.

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν το Εθνικό Ψηφιακό Αποθετήριο Οπτικοακουστικών Εργων για τη διάσωση της εθνικής, οπτικοακουστικής κληρονομιάς, ο δημιουργικός κόμβος Creative Hub για την προσέλκυση ευρωπαϊκών προγραμμάτων οπτικοακουστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, το Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Εξωστρέφειας του Οπτικοακουστικού Τομέα, με στόχο να οργανωθεί ένα ορθολογικό πλαίσιο χρηματοδότησης της συμμετοχής της Ελλάδας σε διεθνή και ευρωπαϊκά φεστιβάλ, τη στήριξη των εγχώριων φεστιβάλ αλλά και των Γραφείων Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών στην Ελλάδα, στις περιφέρειες και σε μεγάλους δήμους της χώρας.

tainies-Xristos-Dimas
Ο υφυπουργός Πολιτισμού Χρίστος Δήμας

Οι ενστάσεις

Στην απουσία συγκεκριμένων όρων ένταξης στον νέο φορέα των επιλεκτικών προγραμμάτων, του δημιουργικού και ποιοτικού κομματιού της ελληνικής κινηματογραφίας, αλλά και των υπόλοιπων αποτελεσματικών δράσεων του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου εντοπίζονται οι περισσότερες ενστάσεις των εμπλεκόμενων φορέων.

«Αυτό που ανησυχεί είναι το γεγονός ότι το νέο σχέδιο νόμου δεν προβλέπει συγχώνευση του ΕΚΚ με το ΕΚΟΜΕ αλλά ίδρυση, επί της ουσίας, ενός νέου φορέα ο οποίος πέραν των οπτικοακουστικών θα αντανακλά και μια πολιτική σε αυτό που λέγεται δημιουργικός πολιτισμός. Αυτή είναι μια πρακτική που θα δοκιμαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα», αναφέρει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου Μάρκος Χολέβας και προσθέτει: «Υπάρχει επίσης ασάφεια σχετικά με το πώς θα ενεργοποιηθούν τα προγράμματα του ΕΚΚ, ενώ απουσιάζει η διασφάλιση ποσοστιαίας αναλογίας των χρημάτων που θα διατίθενται».

Θετικός απέναντι στη δημιουργία του ενιαίου φορέα, με την προϋπόθεση όμως ότι θα εξασφαλιστεί η συνέχιση των προγραμμάτων του ΕΚΚ και θα αυξηθεί η χρηματοδοτική στήριξη στον τομέα του εγχώριου κινηματογράφου, εμφανίζεται ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ): «Η χώρα χρειάζεται μια ενιαία πολιτική για τον κινηματογράφο και τα οπτικοακουστικά μέσα και όχι τυχάρπαστες κινήσεις κατακερματισμένες σε διάφορα υπουργεία. Υπό αυτή την έννοια, το σχέδιο νόμου έρχεται για να απαντήσει θετικά στο πάγιο αυτό αίτημα, συγχωνεύοντας τους δυο βασικούς πυλώνες της εγχώριας παραγωγής (ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ) και τοποθετώντας τους υπό τη σκέπη του ίδιου υπουργείου. Μένει να αποδειχθεί αν θα ικανοποιηθεί στην πράξη -και όχι μόνο στα λόγια- η άλλη πάγια θέση μας, δηλαδή να πάψει η χώρα μας να έχει το φτωχότερο Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου στην Ευρώπη, τώρα που το ΕΚΚ θα ενσωματωθεί στον ενιαίο αυτό φορέα», δηλώνει στο «ΘΕΜΑ» η πρόεδρος του Δ.Σ του ΣΑΠΟΕ Φένια Κοσοβίτσα και προσθέτει πως ο Σύνδεσμος «έχει συμμετάσχει στη διαβούλευση με την κατάθεση τεκμηριωμένων σχολίων και προτάσεων».

«Είμαστε απολύτως ανοιχτοί σε οποιαδήποτε πρόταση μπορεί να βελτιώσει το σχέδιο που υλοποιούμε. Εχουμε ήδη ξεκινήσει να μελετάμε τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που έγιναν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του σχεδίου νόμου, είμαστε σε διαρκείς επαφές με εκπροσώπους των αρμόδιων φορέων και απολύτως πρόθυμοι να προβούμε σε πιθανές αλλαγές οι οποίες θα βελτιώνουν το τελικό αποτέλεσμα», απαντά ο αρμόδιος υφυπουργός Πολιτισμού.

Αντιδράσεις σχετικά με τη συγχώνευση ΕΚΚΕΚΟΜΕ αλλά και τους όρους του σχεδίου νόμου που αφορούν στην ελληνική κινηματογραφία εκφράζει η Ενωση Σκηνοθετών Δημιουργών (ΕΣΔ).

«Ο κρίσιμος ρόλος του ΕΚΚ εξαϋλώνεται, αφού δεν υπάρχει καμία σαφής, δεσμευτική, νομική διατύπωση στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου, με διακριτή πηγή χρηματοδότησης, για την ενίσχυση της Ελληνικής Κινηματογραφίας, από την αρχική ιδέα του δημιουργού μέχρι την προβολή στις αίθουσες», αναφέρεται στη σχετική επιστολή της, ενώ εκφράζονται διαμαρτυρίες και για την αύξηση του ορίου των επιλέξιμων δαπανών για την ένταξη στο πρόγραμμα χρηματοδότησης του cash rebate, προβλέποντας «ποσά που είναι εκτός ελληνικής πραγματικότητας».

Σε ερώτησή μας σχετικά με την αναστάτωση που έχει δημιουργηθεί για το πάγωμα της λειτουργίας του cash rebate από το τέλος Μαΐου μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου προκειμένου να γίνει η μετάβαση στον νέο φορέα, ο υφυπουργός Πολιτισμού απαντά: «Θα υπάρξει πράγματι μια μεταβατική περίοδος, περίπου για έναν μήνα μετά την ψήφιση. Από κει και πέρα εάν θέλουμε να έχουμε ένα βιώσιμο σύστημα cash rebate που δεν θα εκτροχιαστεί στο μέλλον, το χρονικό αυτό διάστημα παύσης κρίνεται απαραίτητο προκειμένου να γίνει και η αναδιοργάνωση στο εργαλείο αυτό».

tainies-De-Niro
Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στη Δράμα, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Tin Soldier»

Ο νέος φορέας βιβλίου

Eνα σημαντικό κενό χρόνων, αυτό της απουσίας επίσημου φορέα για τον τομέα του βιβλίου, έρχεται να καλύψει, μεταξύ άλλων, το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού. Δημιουργείται λοιπόν ένα νέο Nομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία Ελληνικό Ιδρυμα Βιβλίου και Πολιτισμού, το οποίο θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, με στόχο να συμβάλει στην ανάπτυξη και προβολή του βιβλίου και των ελληνικών γραμμάτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

«Υλοποιούμε τη δέσμευσή μας για τη δημιουργία φορέα για το βιβλίο. Θα είναι ένας ισχυρός φορέας που θα αναλάβει όλη την ευθύνη για τη χάραξη εθνικής πολιτικής και την υλοποίηση δράσεων που απαιτεί τη συνεργασία συναρμόδιων υπουργείων. Θα διαθέτει μεγάλη ευελιξία για να μπορεί να εξασφαλίζει πόρους και πέρα από την τακτική επιχορήγηση που είναι εξασφαλισμένη. Μεταξύ αυτών, είναι η παρουσία της χώρας σε δεκάδες διεθνείς εκθέσεις βιβλίου η οποία έχει εξασφαλιστεί και από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για τα επόμενα δύο χρόνια.

Παράλληλα, τρέχουμε και το μεταφραστικό πρόγραμμα, το Greeklit αλλά και το αποθετήριο με το Βιβλιοnet. Έχουμε λοιπόν σημαντικά εργαλεία τα οποία θέλουμε να αξιοποιήσουμε ακόμη πιο πολύ σε διαρκή συνεργασία και διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους, βιβλιοπώλες, συγγραφείς, λογοτέχνες, πεζογράφους, ποιητές» δηλώνει στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Δήμας.

Στο μεταξύ, στο πλαίσιο του νέου αυτού νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού έχουν ενταχθεί και κάποιες επιπλέον διατάξεις που σχετίζονται με τον σύγχρονο πολιτισμό. Ανάμεσά τους συμπεριλαμβάνονται η μετατροπή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου από Ανώνυμη Εταιρεία σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με βασικό στόχο την παραγωγή πολιτισμού μέσα από καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικά – ερευνητικά προγράμματα και εκδοτικό έργο, η διοικητική οργάνωση και του «Ακροπόλ», η έναρξη λειτουργίας του οποίου έχει καθυστερήσει πολύ, αλλά και η αύξηση στα 27 έτη του ορίου ηλικίας εισαγωγής στις Δραματικές Σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Πηγή: protothema.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

© 2020-2024 – RealVoice 99.5 All Rights Reserved.  Κατασκευή ιστοσελίδας

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα