Με έντονο ενδιαφέρον για την κατάσταση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και την πρόταση του ΚΚΕ για το δικαίωμα στην ουσιαστική ένταξη στη ζωή, πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση που διοργάνωσε η ΚΟΒ Παιδείας της Τ.Ε. Ν. Δωδεκανήσου του ΚΚΕ μαζί με τις φοιτητικές οργανώσεις της ΚΝΕ στο Παν/μιο Αιγαίου.
Κεντρική ομιλήτρια ήταν η Αγγελική Γκούσκου, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Έρευνας της ΚΕ του ΚΚΕ.
Στη συζήτηση που ακολούθησε αναδείχθηκαν τα σοβαρά προβλήματα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στη Ρόδο, με τα οποία έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί,
Η ομιλήτρια τόνισε πως η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αποτελεί τμήμα του εκπαιδευτικού συστήματος και αφορά στους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδική εκπαιδευτική ανάγκη που φοιτούν είτε σε διακριτές δομές της ειδικής εκπαίδευσης, είτε στη γενική Εκπαίδευση (παράλληλη στήριξη, τμήματα ένταξης). Διαχρονικά ο τομέας της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης αντιμετωπίζει με οξύτερο τρόπο τα προβλήματα που, έτσι κι αλλιώς, ταλανίζουν τη γενική εκπαίδευση στο σύνολό της, δηλαδή τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, περιεχόμενο εκπαίδευσης, κτιριακές υποδομές. Συνέχισε λέγοντας πως σε κάθε περίπτωση, αυτό που απουσιάζει είναι η ολόπλευρη προετοιμασία του παιδιού για την ένταξή του στην αυτόνομη και ανεξάρτητη ζωή για τις περιπτώσεις με πιο βαριές αναπηρίες, ενώ για τις ηπιότερες, δεν υπάρχει πρόβλεψη για την στήριξη τους, σε ένα εξοντωτικό, ανταγωνιστικό, εξετασιοκεντρικό σχολείο και είτε χάνονται στη χαμηλή βαθμολογική επίδοση, είτε οδηγούνται εκτός σχολικής εκπαίδευσης, είτε επιλέγουν την πρώιμη επαγγελματική κατάρτιση.
Βασική θέση του ΚΚΕ είναι ότι: “Οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συνολικά χρειάζονται θετικά άνιση μεταχείριση προκειμένου να αναπληρώσουν το «έλλειμμα» που γεννά η δυσκολία από την αναπηρία, που ως τέτοια παραμένει, εφ’ όρου ζωής, και μάλιστα για τις πιο βαριές περιπτώσεις αναπηρίας είναι ανάγκη να προσφέρεται εφ’ όρου ζωής και στην ενήλικη ζωή τους.” Σήμερα, η αλματώδης επιστημονική, τεχνολογική, παραγωγική εξέλιξη εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις ώστε η συντριπτική πλειοψηφία των αναπήρων να μπορούν να ενταχθούν αυτόνομα και ανεξάρτητα στην εργασία, αλλά οι όροι προετοιμασίας, εκπαίδευσής τους, παραπέρα ένταξης και εκμετάλλευσής τους, την καθιστούν απαγορευτική για το μεγάλο κεφάλαιο. Γιατί η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι πιο δαπανηρή και απαιτεί υψηλά ειδικευμένο προσωπικό, υλικοτεχνικά μέσα, κτιριακές υποδομές, ενώ τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι πολύ συγκεκριμένα, ίσως και πιο περιορισμένα που δεν συγχρονίζονται με τις απαιτήσεις του κεφαλαίου για το ανάλογο εργατικό δυναμικό τόσο χαμηλής, όσο και υψηλής εξειδίκευσης, ενώ οι όροι εργασίας είναι πιο σύνθετοι, απαιτητικοί και δαπανηροί.
Έτσι, χρειάζεται να παλέψουμε για την εξασφάλιση όλων των επιστημονικών όρων και προϋποθέσεων ώστε με βάση την πρόοδο και τις δυνατότητες τις επιστήμης αυτές να προσφέρονται σε όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως είναι: Πρώιμη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση, διευρυμένο δημόσιο και δωρεάν δίκτυο όλων των αναγκαίων ειδικών δομών, ειδικά σχολεία και τμήματα ένταξης, αλλά και της παράλληλης στήριξης, μόνιμο προσωπικό όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων, σύγχρονα επιστημονικά προγράμματα που να υποστηρίζουν και να συγκεκριμενοποιούν, να εξατομικεύουν το επιστημονικό/ παιδαγωγικό πλαίσιο παρέμβασης για κάθε μαθητή ανάλογα την αναπηρία ή/και την ειδική εκπαιδευτική ανάγκη, διάθεση κάθε επιστημονικού, τεχνολογικού εργαλείου ή μέσου που έχει δημιουργηθεί για την υποστήριξη του έργου της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, σχολείο που να προετοιμάζει το μαθητή με την ολόπλευρη ανάπτυξή του, τις αναγκαίες επαγγελματικές γνώσεις για την ένταξη στην κοινωνία, στην ζωή, την παραγωγή με σύγχρονα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα.
Κλείνοντας η ομιλήτρια τόνισε πως η πρώτη απόπειρα σοσιαλιστικής οικοδόμησης έδωσε το εύρος των δυνατοτήτων που απελευθερώνονται όταν η κοινωνία αποδεσμεύεται από το βαρίδι της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, όταν απαλλάσσεται από τον βραχνά του κέρδους.
Οι κατακτήσεις εκείνης της ιστορικής περιόδου, δείχνουν το μέτρο των δυνατοτήτων ακριβώς εκείνης της ιστορικής περιόδου. Σήμερα, αλματωδώς εξελίσσονται αυτές, διαφορετικές οι προϋποθέσεις οικοδόμησης της σοσιαλιστικής κοινωνίας, διαφορετική η αφετηρία.
Η πρόταση μας, η αντίληψη μας για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση στην κοινωνία που στο επίκεντρο θα είναι το παιδί, το παιδί με αναπηρία, φωτίζει τους αγώνες του σήμερα, στα ειδικά σχολεία, με γονείς, εκπαιδευτικούς που είναι στον τομέα αυτό.
Γι’ αυτήν την κοινωνία παλεύει το ΚΚΕ. Για την κοινωνία όπου το παιδί με αναπηρία θα απολαμβάνει την ολόπλευρη στήριξή της για την ικανοποίηση των αναγκών του, ως μέτρο προόδου της, ανθρωπιάς και εξέλιξης.