Αποκλειστικό φωτορεπορτάζ του RV από τα ναυάγια στο υποθαλάσσιο “μουσείο” της Καρπάθου

Ένα αποκλειστικό φωτορεπορτάζ, αλλά και όλα τα στοιχεία που τις συνοδεύουν, εξασφάλισε ο Real Voice 99.5 από την έρευνα που έγινε τις προηγούμενες ημέρες στα εντυπωσιακά έξι ναυάγια της Καρπάθου, που εξερεύνησε ο κορυφαίος δύτης Κώστας Θωκταρίδης και η ομάδα του.

της Νατάσας Παμπρή

Μάλιστα το πρωί της Δευτέρας 12 Σεπτεμβρίου ο κ. Θωκταρίδης θα μας δώσει αναλυτικές λεπτομέρειες για τον υποθαλάσσιο πλούτο που κρύβει η θάλασσα της Καρπάθου και τις έρευνες που έκανε πριν από λίγες ημέρες, στην εκπομπή του Τέρη Χατζηιωάννου “Πρώτη Καλημέρα”, 8.00-10.00 π.μ.

Αναλυτικά:

Εντυπωσιακές εικόνες από έξι σύγχρονα ναυάγια που κοσμούν τον βυθό της Καρπάθου έρχονται στο φως σε συνεργασία με το Δήμο Καρπάθου, σε μία προσπάθεια ανάδειξης του υποθαλάσσιου πλούτου του νησιού.

Πρόκειται για την πρώτη επίσημη καταγραφή των σύγχρονων ναυαγίων της Καρπάθου από τον Δήμο Καρπάθου (Κ.Ο.Π.Α.Π), που είναι ένα φυσικό υποθαλάσσιο μουσείο γεμάτο βυθισμένα σκαριά και ένα συναρπαστικό βυθό με εντυπωσιακές γεωλογικές εξάρσεις.

Κάτω από τα καταγάλανα νερά του νησιού κρύβεται μία άγρια ομορφιά ιδιαίτερων γεωλογικών σχηματισμών που με την απόκοσμη εικόνα τους συνθέτουν ένα μυστηριώδες σκηνικό αποτελώντας πόλο έλξης για κάθε δύτη.

Ο υποβρύχιος κόσμος της Καρπάθου είναι ξεχωριστός και γεμάτος εκπλήξεις καθώς υπήρξε πέρασμα πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου.

Τα περισσότερα από τα ναυάγια βρίσκονται σε προσιτά βάθη μέχρι 40 μέτρα, είναι σε πολύ καλή κατάσταση και συναντώνται τόσο στο βόρειο όσο και στο νότιο τμήμα του νησιού δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους υποβρύχιους επισκέπτες να απολαύσουν τις καταδύσεις ανεξάρτητα των καιρικών συνθηκών. Κάποια από τα βυθισμένα πλοία είναι ιδιαίτερης ναυπηγικής, έχουν ναυπηγηθεί προπολεμικά και επιβίωσαν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο για να καταλήξουν χρόνια μετά στο βυθό της Καρπάθου.

Ας ρίξουμε μια ματιά στα πλοία που διάλεξαν το βυθό της Καρπάθου για να περάσουν το υπόλοιπο του ζωής τους.

Το σχετικό βίντεο  https://youtu.be/xi62J5cjQfs

 

ΔIAΣ

Ένας ΔΙΑΣ στο βυθό της Ολύμπου.

Μότορσιπ ΔIAΣ, ναυπήγησης στην Ολλανδία το 1951.

Tο πλοίο είχε αποπλεύσει από το λιμένα της Στυλίδας την 24η Mαρτίου 1989 με φορτίο τούβλων σε παλέτες, συνολικού βάρους 680 τόνων, με τελικό προορισμό τα Πηγάδια της Kαρπάθου.

Το ΔΙΑΣ την 29η Mαρτίου 1989 και σε απόσταση 1,5 μιλίου βόρεια του όρμου Διαφάνι κατώ από την φημισμένη ΟΛΥΜΠΟ στην ΚΑΡΠΑΘΟ, λόγω της μεγάλης κλίσης που είχε πάρει βυθίστηκε χωρίς να υπάρξουν θύματα.

Η έχμαση του φορτίου (μποτσάρισμα) όπως προέκυψε ήταν η ενδεικνυόμενη αλλά η στοιβασία και η συσκευασία των παλετών με νάιλον δεν ήταν η κατάλληλη για μεταφορά επί κατσαρώματος.

H κλίση του πλοίου και η βύθισή του προκλήθηκε από μετατόπιση του φορτίου καταστρώματος συνέπεια των δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Το ναυάγιο ΔΙΑΣ βρίσκεται βόρεια από το λιμάνι ΔΙΑΦΑΝΙ στην Κάρπαθο σε αμμώδη βυθό βάθους 24 μέτρων.

Το πρυμναίο τμήμα ακουμπά στο βυθό με την δεξιά πλευρά, λόγο της εξαιρετικής ορατότητας που υπάρχει στα καταγάλανα  νερά της Καρπάθου συχνά η παρατήρηση του ναυαγίου μπορεί να γίνει και από την επιφάνεια με μάσκα.

Το ογκώδες φορτίο τούβλων που μετέφερε έχει γίνει καταφύγιο για τα ψάρια της περιοχής.

Η πλώρη βρίσκεται μεταξύ του φορτίου και της πρύμνης με δεξιά κλίση στο βυθό.

 

ΝΙΤΑLKO

Ένας βετεράνος του β’ παγκοσμίου πολέμου στο βυθό της Καρπάθου.

Το 1938 ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Ewald Berninghaus στη Κολωνία της Γερμανίας, ένα σκάφος ποτάμιων και παράκτιων πλοών για λογαριασμό του Hermann Knütel που είχε την έδρα του στο Αμβούργο. Το μότορσιπ επιτάχθηκε από το Γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό στις 27 Νοεμβρίου 1939 και αρχικά χρησίμευσε για τη μεταφορά τορπιλών υπαγόμενο στον Ναύσταθμο του Κιέλου. Το ESTE ήταν ένα από  τουλάχιστον είκοσι  παρόμοια σκάφη που στάλθηκαν το 1942-1943, δια μέσω των μεγάλων ποταμών της Κεντρικής Ευρώπης, στη Μαύρη Θάλασσα για να ενισχύσουν τη δράση του γερμανικού στρατού στην περιοχή. Όταν ο σοβιετικός στρατός απώθησε τις γερμανικές δυνάμεις προς τα δυτικά, τα σκάφη αυτά έχασαν το ρόλο τους και πλέον κινδύνευαν αποφασίστηκε να προωθηθούν στο Αιγαίο μέσω των Στενών, προκειμένου να συνεισφέρουν στις συνεχιζόμενες γερμανικές επιχειρήσεις στον ελληνικό χώρο. Το απόγευμα της 10ης Ιανουαρίου 1944 το ESTE μαζί με τα μότορσιπ SEERÄUBER και VERA αναχώρησαν από τη Λέρο για τη Ρόδο. Το ESTE ήταν κενό φορτίου, στο SEERÄUBER επέβαιναν ογδόντα στρατιώτες και το VERA μετέφερε πετρέλαιο. Ακολουθώντας μια δυτική ρότα για να αποφύγουν τυχόν συνάντηση με εχθρικά σκάφη κατέπλευσαν στα Λιβάδια της Τήλου για να διανυκτερεύσουν και να πλεύσουν το πρωί προς τη Ρόδο υπό την κάλυψη της γερμανικής αεροπορίας. Κατά τη διάρκεια της νύχτας, μεταξύ 03.00’ και 04.00’ εισήλθαν στον κόλπο τρείς βρετανικές τορπιλάκατοι που άνοιξαν πυρ κατά των γερμανικών πλοίων. Πυρκαγιές ξέσπασαν στα ESTE και VERA που σύντομα βυθίστηκαν, ενώ ο πλοίαρχος του SEERÄUBER το προσάραξε για να αποφευχθεί η βύθιση του.

Το ναυάγιο του ESTE ανελκύστηκε το 1947 και εκποιήθηκε σε ιδιώτες που το μετονόμασαν ΤΗΛΟΣ. Το ΤΗΛΟΣ ταξίδεψε για χρόνια, προσάραξε στις εκβολές του Αλφειού ποταμού όπου εγκαταλείφθηκε από το πλήρωμα του. Ωστόσο το σκάφος ανελκύστηκε και το 1968 επανήλθε στην ενεργό δράση ως ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ.

Μεταπωλήθηκε το 2004 και μετονομάστηκε NITALKO υψώνοντας μια άλλη σημαία Βόρειας Κορέας. Στις 26 Φεβρουαρίου 2007 το μότορσιπ έπλεε από την Ρόδο προς την Κρήτη έμφορτο με φορτίο γρανίτη που είχε φορτώσει στην Τουρκία. Πλησίον της νήσου Σαρίας μετά από εμπλοκή κάβου στην προπέλα έμεινε ακυβέρνητο εν μέσω δυτικών θυελλωδών ανέμων. Το πλήρωμα που αποτελείτο από τρείς Τούρκους και δύο Ρώσους ναυτικούς εξέπεμψε σήμα κινδύνου και παραλήφθηκε με ασφάλεια από ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το NITALKO κατόπιν παρασυρόμενο προσάραξε και δημιουργήθηκε ρήγμα στο μέσον του φλατ. Την επομένη απουσίαζε από τη θέση του και καθώς οι έρευνες στην περιοχή επέβησαν άκαρπες εκτιμήθηκε πως είχε βυθιστεί.

Το ναυάγιο του NITALKO είναι σε εξαιρετική κατάσταση ακουμπά στο βυθό με δεξιά του πλευρά. Η πλώρη βρίσκεται σε βάθος -40 μέτρων και η πρύμνη φτάνει σχεδόν τα -20 μέτρα. Βρίσκεται δίπλα σε ένα βραχώδη ύφαλο στην βορειοδυτική πλευρά της νήσου Σαρίας στην Κάρπαθο. Τα αμπάρια του είναι γεμάτα γρανίτη με μορφή κυβόλιθου και πλακάκια.

 

ΤΣΙΜΕΝΤΑΣ ένας σαμουράι στο βυθό της Καρπάθου.

Ναυπηγήθηκε το 1969 στα ναυπηγεία Tsuneishi της Ιαπωνίας.

Το τέλος του πλοίου ήρθε στις 25 Μαΐου 2003 όταν προσάραξε σε ύφαλο στο στενό Κάσου – Καρπάθου. Οι ζημιές που υπέστη το σκάφος δεν επέτρεψαν την ανέλκυση του και εγκαταλείφθηκε με το κομοδέσιο και τους μηχανισμούς φόρτωσης να μένουν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Με το πέρασμα του χρόνου το σκαρί δεν άντεξε στις πιέσεις και τη διάβρωση με αποτέλεσμα να σπάσει και να βυθιστεί.

Το ναυάγιο βρίσκεται επί του βραχώδης ύφαλου Κάρπαθος, στο στενό μεταξύ Κάσου και Καρπάθου. Η Θαλάσσια περιοχή είναι γνωστή για τον έντονο κυματισμό και για τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα, από την άλλη πλευρά από τα εξαιρετικά διαυγή καταγάλανα νερά.

Το μέγιστο βάθος δεν ξεπερνά τα -15 μέτρα.

Η πλώρη κυριολεκτικά έχει διαλυθεί και στο βυθό διακρίνονται τα βίντσια οι αγκυροκαδένες καθώς και η εφεδρική άγκυρα.

Οι ελάσματα γύρω από το χώρο του μηχανοστασίου δεν υπάρχουν πλέον και ο υποβρύχιος επισκέπτης μπορεί κολυμπά ανάμεσα στην μηχανή του πλοίου και την ηλεκτρογεννήτρια, θα δει από κοντά την τις στρεβλώσεις στα πτερύγια της προπέλας και στον άξονα.

 

GERNIK

Ένας γερμανός ναρκαλιευτής του πολέμου με πολυδιάστατη ιστορία που άραξε στα νερά της Καρπάθου.

Το φορτηγό πλοίο Gernik είχε ναυπηγηθεί το 1939 στο Lübecker Maschinenbau, της Γερμανίας, για την εταιρία του Αμβούργου A. Kirsten και αρχικά έφερε το όνομα CRESSIDA (Χρυσηίδα).

Το 1939 το γερμανικό ναυτικό του έδωσε το όνομα V.102, (Vorpostenboot.102) έλαβε μέρος στην μάχη της Νορβηγίας.

Το 1940 μετετράπη σε  ναρκαλιευτικό διέθετε από την κατασκευή του στενό πλωριό ρύγχος, έτσι μπορούσε σχετικά εύκολα να εισχωρήσει σε ναρκοθετημένες περιοχές.

Το πλοίο τον Μάιο του 1945 παραδόθηκε στους Αμερικανούς, αλλά τον Οκτώβριο του 1947 μεταφέρθηκε στους Ολλανδούς και επέστρεψε στα πολιτικά του καθήκοντα ως ELSENBURGH, όνομα που δόθηκε στο πλοίο από  ομώνυμη Ολλανδική περιοχή, για λογαριασμό της εταιρίας Wm.H.Muller & Co.

Το 1952 αφαιρέθηκαν οι λέβητες και τοποθετήθηκε μηχανή ντίζελ ως μέσο πρόωσης.

Εκτέλεσε κυρίως το δρομολόγιο από Καζαμπλάνκα – Λονδίνο, μεταφέροντας εμπορεύματα και έχει εκτενείς αναφορές στα εθνικά αρχεία της Μεγάλης Βρετανίας.

Πουλήθηκε το 1961 στη Λιβεριανής έδρας Seven Seas Shipping Corporation και μετονομάστηκε στο τελευταίο του όνομα GERNIK.

Ήταν παραμονές των γιορτών, ξημερώματα Κυριακής, 23 Δεκέμβρη του 1962, όταν το πλοίο  Gernik, προσάραξε στα γαλανά νερά της Κάρπαθου στην παραλία του Διακόφτης έπειτα από σφοδρή θαλασσοταραχή.

Το Gernik, είχε πάρει την απόφασή του. Θα άραζε στα άγρια νερά της Καρπάθου, εκεί θα πέρναγε πια τον χρόνο του.

Το  βαπόρι δεν ξεκολλούσε από τον βράχο και βυθίστηκε.

Σήμερα είναι άμορφα, σκουριασμένα σίδερα, βυθισμένο σε βάθος 14 μέτρων. Η πρύμνη είναι σφηνωμένη στα βράχια με ελαφριά δεξιά κλίση. Η ιδιαίτερη μεγαλοπρεπή πλώρη ακουμπά στο βυθό με την δεξιά πλευρά από τα όκια απουσιάζουν οι αγκυροκαδένες.

Τα ελάσματα του πλοίου είναι ασυνήθιστα παχιά και υπάρχουν σημεία που διακρίνονται οι καρφωτές λαμαρίνες του 1939.

Οι διαστάσεις του πλοίου ήταν 78 x 10 μέτρα και ήταν 1046 τόνων. Η παρατήρηση του ναυαγίου μπορεί να γίνει ακόμα και από μη δύτες από την επιφάνεια με μια μάσκα.

Με την άδεια του φίλου Μανώλη Δημελλά από τον παρακάτω σύνδεσμο.

http://www.iskiosiskiou.com/2012/08/blog-post_27.html

 

TENARON S

Ένας άγγλος του 1935 στην Καρπάθου.

Είχε ναυπηγηθεί το 1935 με το όνομα GLEN στα R & W Hawthorn, Leslie & Co Ltd., στο Hebburn της Αγγλίας για την βρετανική εταιρία Tyne-Tees Steamship Co.

Η εταιρία του είχε την έδρα της στο Newcastle.

Το GLEN είχε ολική χωρητικότητα 471 κόρων, διαστάσεις 50,4 x 8,3 μέτρα. Μετά την λήξη του πολέμου το GLEN μετονομάστηκε σε  BELGIAN COAST. Το LAIRDSROCK απέκτησε μια νέα μηχανή το 1957 και συνέχισε να ταξιδεύει μέχρι το 1966 οπότε και αποκτήθηκε από τους Περικλή Βαρβατέ & Σια και υψώνοντας ελληνική σημαία μετονομάστηκε σε ΓΙΩΡΓΗΣ.

Το 1979 το σκάφος περιήλθε στην συμπλοιοκτησία “Λευτέρης Δ.” (Θήρα Ναυτιλιακή) και μετονομάστηκε σε ΛΕΥΤΕΡΗΣ Δ.  Όμως ένα χρόνο αργότερα πουλήθηκε στην παναμαϊκή Etna Maritime Co S.A. και πήρε το όνομα TENARON S.

Στις 10 Δεκεμβρίου 1980 το TENARON S. Ταξίδευε από την Ιταλία μεταφέροντας φορτίο τσιγάρων, όταν προσάραξε στις ακτές της Καρπάθου και βυθίστηκε.

 

Συντελεστές.

Δύτες : Ντίνος Πρωτόπαπας, Νικόλας Παραγίος, Νίκος Ανέστης, Αγάπη Ωκεανίς Θωκταρίδη, Γιώργος Σπυρόπουλος. 

Υποβρύχιες λήψεις : Κώστας Θωκταρίδης, Αγάπη Ωκεανίς Θωκταρίδη.

Μοντάζ σκηνοθεσία : Αγάπη Ωκεανίς Θωκταρίδη.

Μουσική : Egmont Overture by Kevin MacLeod is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 license. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Source: http://incompetech.com/music/royalty-free/index.html?isrc=USUAN1200069

Artist: http://incompetech.com/

Ευχαριστούμε θερμά κα Αναστασία Καπλάνογλου Κ.Ο.Π.Α.Π. καθώς επίσης το Δήμου Καρπάθου για την συνεργασία, τον Βασίλη Νουάρο και τον Νικόλα Παραγίο, Ρένα Γιατροπούλου.

Τον Μανώλη Μελείση, με το σκάφος ΙΩΝΙΑ καθώς και τον Γιώργο Πρωτόπαπα, με το σκάφος ΠΑΝΟΡΜΙΤΗΣ-ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ, τον καπετάν Γιάννη Χουβαρδά, τον Μανώλη Νιοτή με το σκάφος let it be, τον Ηλία Σπανό καθώς επίσης και το Karpathos Diving center  για την εξαιρετική βοήθεια τους.

Ιστορική και αρχειακή έρευνα : Άρης Μπιλάλης και Κώστας Θωκταρίδης.

Για τον Κ.Ο.Π.Α.Π. “Καρπαθιακός Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού Παιδείας” Δήμου Καρπάθου, Σεπτέμβριος 2022.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

info@realvoice995.gr

@2022 – RealVoice 99.5 All Rights Reserved.  Κατασκευή ιστοσελίδας

Χρησιμοποιούμε cookies για να σου προσφέρουμε μία προσωποποιημένη εμπειρία καθώς και για την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθε περισσότερα